ZdraviePosilňovanie

Ako ovplyvňuje sex či masturbácia naše svalové prírastky, zdravie, výkon a testosterón?

Bežná, obľúbená činnosť ľudí, bez ktorej nedokážeme žiť. Áno, dnes bude reč o pohlavnom styku, súloži, sexe. Nazvi si to ako chceš, no každý vieme, o čom je reč. Ak pre istotu hľadíš na názov stránky, nemaj strach. Si správne, na fitclane. Dnes si totižto niečo povieme o tom, ako ovplyvňuje sex naše svalové prírastky, zdravie a či by sme ho mali praktizovať menej často alebo naopak, bolo by potrebné na frekvencii pridať. Má pozitívne či negatívne vplyvy na cvičenie, výkon, naše svaly a celé telo? Ak ťa táto otázka zaujíma a chceš sa dozvedieť aj niečo viac, čítaj ďalej.

zdroj: tumblr.com

Našťastie, aj vedcov zaujímalo niekoľko otázok, ktoré majú čo-to dočinenia so sexom a cvičením. Táto minuloročná štúdia, aplikovaná na mladé, zdravé páry vo veku okolo 22 rokov zistila, že väčšina mužov spáli zhruba 101 kalórií a žien 69 kalórií (uh.. to číslo vyšlo náhodne) pri jednej sexuálnej aktivite v miernom tempe, trvajúcej približne 25 minút, od predohry, až po finále.

Tip: Vynásob počet minút sexuálnej aktivity číslom 4.2 (ak si muž), 3.1 (ak si žena) a zistíš, koľko kalórií si spálil/a!

Ďalej sa v jednej zo štúdii zisťovalo, čo na to hovorí naše srdiečko. A sklamanie sa nekoná. Sex je výborný tréning pre tvoje srdce, no tiež záleží na intenzite. V European Heart Journal správe sa píše nasledovné: “Kardiovaskulárna odozva na sex je podobná miernej, až stredne itenzívnej aktivite v rámci každodenných činností.” Doktor Pinzone sa vyjadril, že jedna zo štúdií dokonca zistila, že sex (nie masturbácia) znižuje systolický krvný tlak (ten odráža silu, s akou srdce pracuje a vypudzuje krv do tepien). Ďalej, že sexuálnou aktivitou sa zvyšuje tvorba oxytocínu, a to najmä u žien, čo je spojené so znížením výskytu mŕtvice spôsobenej vysokým krvným tlakom.

Aeróbne cvičenie rôzneho druhu dokáže spomaliť prirodzené starnutie mozgu, znižuje mierne kognitívne poruchy a výskyt stareckej demencie. Stačí zdravá dávka cvičenia, napríklad aj sexuálna aktivita. A vplyv má aj na dlhovekosť! “Viac sexu znamená dlhší život pre mužov aj ženy, ak sú sexuálne uspokojený(é).” 

Záver číslo jeden, týkajúci sa nášho zdravia – sex je zdravý, sex je super a dokonca ani výskumy týmto tvrdeniam neodporujú, práve naopak (a tých benefitov je ešte viac, no všetky ich vypisovať by nebolo moc zaujímavé). Ale povedzme si narovinu, aj keby odporovali, who cares? Je to predsa sex.

zdroj: pinterest.com

Výskumov, poukazujúcich na to, či, respektíve ako pôsobí sex/masturbácia na svalové prírastky a testosterón nie je veľa (testosterón je významný faktor pri budovaní svalovej hmoty). No predsa len sa nejaké nájdu. Jedna staručká štúdia z roku 1998 preukázala, že pri a aj hodinu po orgazme, sa zvyšuje hladina prolaktínu, čo môže u niektorých spôsobiť ospalosť. Z toho môžeme vyvodiť, že sex či masturbácia tesne pred tréningom nemusí byť najšťastnejšou voľbou, ak chceme na tréningu lámať rekordy. No je fakt, že veľké množstvo ľudí tento proces absolútne nepozoruje, nevníma, a tak to u nich vôbec neplatí. Inak povedané, je to úplne individuálne! Čo sa týka zníženia testosterónu, nič také sa nekonalo.

Títo výskumníci skúmali, či sex, noc pred športovou aktivitou, negatívne ovplyvňuje výkon. Zistilo sa, že nie. Dokonca u niektorých nastalo zlepšenie výkonu. Výskum je však opäť pomerne starý (2000) a samotný záver odborníkov hovorí, že ide o individuálnu záležitosť a niektorí ľudia nepostrehnú žiadny, ani pozitívny, ani negatívny dopad na športový výkon.

Tu sa skúmala výkonnosť mužov na bežiacom páse u tých, ktorí mali sex 12 hodín pred touto aktivitou a tých, ktorí boli pred behom nasuchu. Opäť pomerne identický záver – žiadne rozdiely v aeróbnom výkone, pulze kyslíka či hodnotách záťaži myokardu. 

Aj názor lekára Olshanietzkeho je celkom zaujímavý: “Veríme, že žena dosiahne lepší výsledok v športových aktivitách po orgazme! Čím viac orgazmov, tým väčšia šanca na víťazstvo!” Nuž, toto môžeš brať s rezervou, alebo doslova, je to na tebe :-)

štúdii z roku 2001 sa zistilo, že priemerné hladiny testosterónu boli zvýšené u tých mužov, ktorí boli menej sexuálne aktívni. Niečo podobné vyšlo najavo aj tusexuálna neaktivita neviedla k neuroendokrinným zmenám, ale viedla k zvýšenej produkcii testosterónu u mužov.

V každom prípade vidíme, že o negatívnom dopade nie je absolútne reč.

Jeden z najznámejších trénerov, Mark Rippetoe, sa vyjadril k otázke, či sex/masturbácia negatívne ovplyvňuje silu, takto: “Áno, je to tak. Nikdy nerob ani jedno ani druhé! Nie, ak chceš byť silný ako býk. Je to jediný dôvod, prečo som prestal súťažiť. Pokiaľ ide o vedu, opýtaj sa sám seba, poznám nejakú porno hviezdu, ktorá drepuje 270kg?” Nemaj strach, samozrejme len trolloval chlapcov na startingstrength fóre.

zdroj: pinterest.com

Všetci moralisti, zachovajte paniku! Ideme si priblížiť ďalšiu časť, ktorá súvisí so sexom – ejakulát. Ľudský ejakulát obsahuje asi 50% bielkovín. Niektoré štúdie naznačujú, opakujem, len naznačujú, že vegetariáni môžu mať chuťovo o niečo lepší ejakulát, pretože vylúčením mäsa sa znižuje koncentrácia kyseliny močovej v spermiách. Poriadna intervencia však nebola vykonaná, tak problematiku chute nechajme bokom, toto nie je proteínový shake. Je pravdepodobné, že niektoré doplnky výživy či potraviny môžu meniť chuť spermií, ale na túto tému nie je dostatok výskumu.

Nutričné hodnoty, wait.. wut?

zdroj: google.com

Jedna nádielka obsahuje 6mg tukov, 11mg sacharidov a až 171mg bielkovín. Takže ak nebudeš vedieť, čím doplniť kalór… no dobre, toto sa sem nehodí… Obsahuje maličké množstvo fruktózy, vodu, kyselinu askorbovú, ktorú poznáš skôr pod názvom vitamín C, kyselinu citrónovú, vitamín B12, rôzne enzýmy, pomerne dosť zinku, horčík, magnézium, železo atď…

Uvedené čísla sú založené na hrubých priemeroch zo štúdie, ktorá riešila fyzikálne a chemické vlastnosti spermii, publikovanej v roku 2005. Niektoré zdoje však uvádzajú nie 0,7, ale 3 až 7 kalórií, no makronutrienty sú veľmi podobné tým, na obrázku vyššie, čo po jednoduchom prepočte (na základe pravidla 4-4-9), vyjde opäť len cca 0,7 a nie 5 či viac, ako niektorí tvrdia.

Záver číslo dva, týkajúci sa svalov, výkonu a sily – nanešťastie, aj pri tejto problematike platí, že neurobiológia je veľmi komplexná a zatiaľ, čo niektorí ľudia môžu reagovať pozitívne v zmysle zlepšenia cvičenia, energie, testosterónu a podobne, iní môžu zostať letargickí a mnohí zase nespozorujú žiadny dopad. Ako si mohol vidieť, výskumy nie sú pri tejto problematike dokonalé a navyše, mnohé z nich sú pomerne staré. V každom prípade, môžeme to asi uzavrieť. Sex nemá žiadne negatívne vplyvy na naše svaly, výkonnosť a silu. Na tom sa zhoduje aj väčšina relevantných výskumov. Jediné, čo stojí za uváženie, je sexuálna aktivita tesne (cca hodina) pred športovým výkonom. V tom prípade sa niektoré výskumy zhodujú, že nemusí ísť o najlepšiu voľbu. No aj tak, ide o sex, koho by zaujímali výskumy? Make love!

Použité referencie:
http://examine.com/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
http://tensoval.sk/232.htm


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.