Start on January 1
PosilňovanieStrava

Stanovenie cieľov, ktoré dodržíme a chyby pri novoročných predsavzatiach

Ak si bol tieto predchádzajúce dva týždne v akejkoľvek posilke, tak určite vieš, čoho sa bude nasledujúci článok týkať. Áno, téma je (nielen) „Novoročné predsavzatia“. V inokedy ľudoprázdnom gyme je ľudí viac ako v Trafe v sobotu o pol druhej nad ránom. Bežiace pásy a stacionárne bicykle sú beznádejne obsadené, dokonca vidíš ľudí vykonávať cviky, ktoré si predtým videl tak maximálne na Youtube. Podľa viacerých výskumov medzi najčastejšie „fitness“ novoročné predsavzatia patria:

  • schudnúť

  • byť aktívnejší

  • piť menej alkoholických nápojov

  • obmedziť fajčenie

Všetko sú to krásne ciele, ale ruku na srdce - koľko rokov si už dávaš tie isté novoročné predsavzatia? Už pomaly v lete vieš, čo chceš vo svojom živote zmeniť, ale čakáš na ten zázračný dátum 01. 01. 2014 2015 2016 2017. Objasni nám cieľ schudnúť. Koľko schudnúť? Za aký čas? Ako to dosiahneš? Akú metódu použiješ? Sám nevieš.

zdroj: pxhere.com

1. Sám nevieš, čo a ako chceš

V prvom rade si zhmotni to, čo chceš konkrétne dosiahnuť a napíš si to na papier, do Wordu alebo ulož do aplikácie. Je preukázané, že ciele, ktoré sú niekde zaznačené, vytvárajú voči tebe pocit „zaviazanosti“, a k ich splneniu vyvinieš väčšie úsilie. Tvoje ciele by mali byť konkrétne, merateľné a hlavne ohraničené určitým časovým obdobím, pretože inak nevieš, či sa ti ich vôbec podarilo dosiahnuť. Najskôr si spíš dlhodobé ciele (schudnem 10 kg), ktoré budú pozostávať z menších čiastkových cieľov, vymeraných na kratšie obdobie (v januári schudnem 2 kg). Keď sa ti podarí dosiahnuť dlhodobý cieľ, ihneď si stanov nový, ktorý si takisto rozdelíš na väčšie množstvo menších cieľov. Buď konkrétny!

2. Všetky predsavzatia a ciele naraz!

Väčšina ľudí (ja som bol rovnaký) si stanoví strašné množstvo nových predsavzatí naraz. V perfektnom svete by sme sa ráno zobudili a celý deň venovali len sebe, svojim cieľom a najbližšej rodine. Ale niečo také ako perfektný svet neexistuje. Chvalabohu! Človek je tvor, ktorý sa správa podľa svojich dlhoročne získaných zvykov (dobrých i zlých). Ak chceme zmeniť čo i len jeden zlý zvyk, mozog musí pracovať na plné obrátky, aby sa s ním popasoval a nevrátil sa do starých zaužívaných koľají. Preto je nemožné „atakovať“ naraz veľké množstvo zvykov, ktoré chceme zmeniť. Menej je niekedy viac. Vyber si jednu vec/novoročné predsavzatie, ktoré chceš zmeniť a počas obdobia 4 – 6 týždňov ju zdokonaľuj. Mýtus o zázračných 21 dňoch je už dávno zborený. Viac o tejto problematike si môžeš naštudovať napríklad na tejto stránke. Nezabúdaj. Postupne, jedno predsavzatie za druhým!

3. Stanovíš si nereálne ciele

„Sky is the limit!“ Áno, to je síce pravda možno v rapových textoch, ale neplatí to pri novoročných predsavzatiach.

Predsavzatia typu:

Tento rok zabehnem maratón! - A doteraz som nezabehol ani pol kilák bez troch prestávok.

Za 4 mesiace dám na mŕtvom ťahu 300 kg! - A ešte som sa nevytiahol na hrazde.

Budem si variť všetky jedlá doma! - A prihorí mi aj zelený čaj.

Jediné, čo týmto dosiahneš, je neúspech! Možno ti to vydrží pár dní, no pri prvom probléme si začneš hľadať výhovorky a zrazu zistíš, že aj poloha hviezd je proti tebe. Človek je jediné stvorenie na zemi, ktoré si začne ihneď všetko ospravedlňovať a sám sa presvedčí o svojej „pravde“. Veď som si zabudol doma moje obľúbené bežecké tenisky, ako teraz môžem ísť behať? Zase je obsadený benč? Vyskúšam zajtra! Nemal som čas nakúpiť ingrediencie v obchode? Smer McDonald! Riešenie je jednoduché. Chcem zabehnúť niekedy maratón? Začnem behať denne aspoň 10 minút a pomaly zvyšovať čas i tempo. Chcem zosilnieť v posilňovni? Najskôr sa naučím správne technicky vykonávať cvik. Chcem vedieť variť zložité jedlá? Na začiatok mi budú musieť postačiť kuracie prsia s ryžou. Stanov si reálne ciele!

zdroj: pxhere.com

4. Necháš si ich výhradne pre seba

Čo sa stane ak už po dvoch týždňoch vzdáš jedno zo svojich predsavzatí? Vôbec nič – teda aspoň si to myslíš. No predstav si, že o tom ako začneš pravidelne cvičiť si povedal svojmu najlepšiemu kamarátovi/kolegovi/nepriateľovi. A čo takto, že si mu za každý tréning čo vynecháš sľúbil nejaký finančný obnos? Už si minimálne dvakrát rozmyslíš, či si nový diel Game of Thrones nepozrieš až po tréningu. Ak o svojich cieľoch povieš čo najviac ľudom, budeš za ne zodpovedný a nebude už také jednoduché si akokoľvek ospravedlniť ich neplnenie. Takisto veľmi dôležitý faktor môže zohrať tvoja rodina. Podpora od najbližších môže byť v tvojom prípade kľúčová. Zdôver sa s cieľmi ostatným!

Na to, aby si zmenil svoj život, nemusíš čakať na žiadny magický dátum. Vytýč si reálne a hlavne konkrétne ciele, ktoré si spíšeš na papier. Každý z týchto cieľov si „rozmeň na drobné“ v podobe menších časovo ohraničených cieľov. Nikdy sa nesnaž zmeniť všetko ihneď – ber to ako maratón a nie šprint. Vyber si jeden, maximálne dva ciele, ktorým sa budeš intenzívne venovať 4 – 6 týždňov. Zdôver sa svojmu okoliu, prípadne uzavri s kamarátom stávku. Buď k sebe úprimný a daj do toho všetko. A pamätaj: Nikto neuverí tvojim výhovorkám, len ty sám!

Ďalšie použité referencie:

http://www.blogs.ucl.ac.uk/

https://www.nerdfitness.com/

Napíš komentár