Posilňovanie

Svalová pamäť: Je možné vrátiť späť svaly stratené pri dlhšej tréningovej neaktivite?

Svalová pamäť je pojem, ktorý pravdepodobne poznáš. Predstav si, že trénuješ už dlhší čas, buduješ svalovú hmotu, pravidelne kombinuješ cvičenie s kvalitnou stravou a regeneráciu a jednoducho, tvoje svaly rastú. V živote mnohých športovcov či kulturistov môže ale nastať zlom, kedy príde vážne zranenie, ochorenie alebo z nejakého iného dôvodu nie sme schopní trénovať dlhší čas (3 - 6 mesiacov). Keď po tejto dobe opäť nabehneš na tréningové tempo, nastáva proces, vďaka ktorému dokážeš stratenú svalovú hmotu spôsobenú dlhou tréningovou neaktivitou navrátiť späť za pomerne krátky čas. To je svalová pamäť a dnes si povieme, ako tento proces funguje.

zdroj: zdroj: https://pixabay.com/sk/abs-model-kapuc%C5%88ou-kulturista-2842208/

Dávnejšie sme verili, že je to z veľkej časti spôsobené mechanizmami nervového systému. Tie by vysvetľovali opätovný nárast sily, ale nie zisk svalovej hmoty späť za pomerne rýchly čas. Nedávne štúdie však hovoria o tom, že záhada týkajúca sa svalovej pamäte je vyriešená.

Ako to vyriešili?

Na rozdiel od iných buniek, svalové bunky majú viac ako jedno jadro (pravdepodobne tisícky). Prečo majú svaly toľko jadier? Jadro je v podstate to, čo riadi bunku, pretože vaše svaly sú oveľa väčšie a oveľa komplexnejšie ako iné bunky v tele. Takže keď sa vaše svaly zväčšujú, bude sa pridávať viac svalových jadier. Nárast počtu jadier bol preukázaný množstvom štúdií. Zistilo sa, že ľudia užívajúci steroidy a ľudia, ktorí získavajú svalové prírastky geneticky rýchlejšie, majú oveľa viac svalových jadier, ako je zvyčajné.

Rovnako, ako to je pri svalovom raste, verili sme, že keď svaly strácame, nastáva opačný dej, a to strata jadier, pretože neexistuje dôvod, aby tieto jadrá boli naďalej v bunke pri neaktivite športovca, kulturistu. Táto teória bola podporovaná aj štúdiami, ktoré ukazovali, že ako sa sval zmenšuje, počet jadier klesá.

Teraz ale prichádza drobné prekvapenie. Posledné štúdie používajúce rozličné zvieracie modely ukázali, že pri zmenšovaní svalov spôsobeným neaktivitou alebo netrénovaním (do 3 mesiacov), nenastáva žiadna strata svalových jadier, ako sme si predtým mysleli! Ako je naznačené v obrázku nižšie, svalová veľkosť sa znížila o 50 % (vodorovné čiary), no počet svalových jadier (zelené machule) zostal nezmenený. Čo z toho plynie? Keďže počet svalových jadier zostáva nezmenený po tom, ako prestaneme trénovať, je pomerne jednoduché dostať svaly na predchádzajúcu úroveň. Spomínané svalové jadrá sa správajú ako "pamäťové bunky". Zjednodušene povedané, vedia, koľko svalov si mal pred tým, ako si sekol s tréningom.

Prečo sa ale najskôr hovorilo o tom, že strata svalových jadier nastáva pri strate svalovej hmoty?

Štúdie pred tým využívali rozdielne techniky. Počítali svalové jadrá, ktoré patrili do spojivového tkaniva a ďalších buniek (satelitné bunky). A tieto jadrá "zomierali" počas dlhšej neaktivity. Výskumníci teda predpokladali, že tieto straty sú úmerné strate svalovej hmoty. Našťastie to však neboli skutočné svalové jadrá. Nedávne novšie štúdie hovoria, že žiadna strata jadier sa konať nebude.

svalové jadrá (svetlo zelené útvary)

zdroj: zdroj: http://www.exercisebiology.com

Zaujímavým príkladom môže byť kulturista Casey Viator (zomrel na infarkt minulý rok, vo veku 62 rokov).
Caseyovi vznikla veľmi zlá reakcia na antitetanovku, ktorá ho takmer zabila, strávil nejaký čas v nemocnici a stratil množstvo svalovej hmoty. Za jeden mesiac dokázal nabaliť nazad viac ako 27kg! To sa mohlo samozrejme udiať len vďaka vďaka extrémnej genetike, užívaním steroidov, získaním daných svalových prírastkov ešte pred "nehodou", resp. kombináciou týchto faktorov.

Jeho tréner Arthur Jones, ktorý v tom čase dával do povedomia posilňovacie náčinie Nautilus bol zároveň poriadny marketér. Veril v obrovskú hodnotu "pred" a "po" fotografií, ktoré by jemu a novým strojom na posilňovanie zabezpečili slávu a peniaze. Casey kvôli tejto nešťastnej udalosti schudol z 90kg na 83kg. Jones sa rozhodol využiť túto stratu hmotnosti, ktorú ešte okorenil a nasadil pre Caseya striktný kalorický deficit. Konzumoval len 800 kalórií za deň bez fyzickej aktivity počas 6 týždňov. Tento, inak nazvaný aj Kolorádsky experiment, spôsobil, že Casey znížil svoju hmotnosť na 75kg. Následne začal jesť "ako človek", intenzívne trénovať a za mesiac nabral 27kg hmoty, pričom stratil 8kg tuku. (samozrejme tento výsledok bol prezentovaný na základe cvičenia pomocou Nautilus strojov).

porovnanie Caseyovej formy pred a po

Nazad však ku svalovej pamäti. Tá je teda vysvetlená pomerne jednoducho. Svaly si udržujú svoje jadrá pri strate svalovej hmoty a svalová pamäť skutočne funguje a je reálna. Dovolím si tvrdiť, že nejeden z nás jej už v živote poďakoval.

 

Použité referencie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20713720
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18317591
http://www.exercisebiology.com/


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.