Strava

4 dôvody, prečo sa oplatí v lete konzumovať melón

Blíži sa leto a melón patrí jednoznačne medzi najviac konzumované potraviny v rámci ovocia zeleniny. Osobne nepoznám nikoho, kto by nemal rád túto pochúťku, keďže melóny sú sladké, šťavnaté a lahodné. Vychutnávať si poriadne vychladený melón počas horúcich letných dní? Dokonalé osvieženie! Melón nie je však len maškrta, obsahuje aj množstvo vitamínov a ďalších dôležitých látok, ktoré nám pomáhajú pri boji s voľnými radikálmi. Pozrieme sa na to, čo obsahuje, či sa hodí aj do diéty, či umožňuje znižovať svalovicu, aké má spojenie melón a sexuálny život a samozrejme aj to, aké sú jeho nutričné hodnoty. Osobne nemám rád ospevovanie niektorej potraviny a označovanie ju za zázračnú, to však ani melón samozrejme nie je. Jeho konzumácia má však predsa len niekoľko benefitov založených na pár výskumoch v rámci zloženia, preto si tie najrelevantnejšie či najzaujímavejšie popíšeme.

zdroj: www.tumblr.com

#1 Množstvo vitamínov, minerálov a ďalších významných látok

Jedným z dôvodov je solídne zastúpenie dôležitých vitamínov. Melón obsahuje napríklad vitamíny A, C, B6, ale aj rastlinný antioxidant lykopén či minerál draslík. Vitamín A podporuje zdravý stav očí a zároveň je to výborný antioxidant bojujúci s voľnými radikálmi. Niektoré štúdie naznačujú aj redukovanie jemných vrások na pokožke. Samozrejmosťou je aj vitamín C. Konzumáciou melónu môžete vďaka nemu posilniť váš imunitný systém, navyše je skvelý pomocník, ak sa dostavia príznaky nachladnutia. Ďalej je to vitamín B6. Zahryznutie do melónu prispeje aj k získaniu menšieho množstva spomenutého vitamínu B. Je potrebný pre syntézu neurotransmiterov serotonínu a noradrenalínu, teda látok, vďaka ktorým telo stabilizuje našu náladu. Ďalej som spomenul lykopén, ktorý si takisto zaslúži pozornosť.

Množstvo ľudí si myslí, že najlepším zdrojom lykopénu sú paradajky, no melón má o niečo vyššiu koncentráciu (4532 µg na 100g u melónu vs. 2573 µg na 100g u paradajok). Lykopén môže pomôcť znižovať riziko kardiovaskulárnych chorôb a makulárnej degenerácie (závažné ochorenie sietnice oka). Takisto môže chrániť pokožku pred poškodením slnkom. Lykopén má v rámci rôznych výskumov, ktoré nanešťastie nie sú až tak jasné, spojitosť s bojom proti astme, proti rakovine prsníka, no i rakovine vo všeobecnom merítku, ale i s cukrovkou 2. typu. Ako som však spomenul vyššie, všetko sú to nejasné štúdie, ktoré nie sú v mnohých oblastiach zhodujúce sa, resp. ich nie je dostatočné množstvo, a tak si žiaľ musíme počkať na niečo relevantnejšie a doteraz skúmané oblasti brať s maličkou rezervou, aj keď za zmienku rozhodne stoja.

Na rad prichádza draslík - ak si si nedal banán, to nevadí. Aj melón obsahuje svoj podieľ draslíka, ktorý pomáha pri svalových a nervových funkciách a pomáha udržiavať správnu rovnováhu elektrolytov a kyselín. Taktiež je pomocníkom pri znižovaní rizika vzniku vysokého krvného tlaku.

zdroj: www.tumblr.com

#2 Vynikajúci spôsob hydratácie

Vedel si, že melón obsahuje približne 92 % vody? Preto je počas leta vynikajúcou potravinou, ktorá udrží vaše telo hydratované a ľadové občerstvenie v podobe melónovej šťavy, alebo melónu samotného, nikto v horúcich letných dňoch neodmietne.

#3 Znížená svalovica či zlepšenie erekcie, alebo obsah citrulínu, arginínu a oxidu dusnatého

Áno, melón obsahuje aj aminokyselinu citrulín. Tá je bežne prevádzaná našimi obličkami a ostatnými orgánmi na arginín (ďalšia aminokyselina). Melón disponuje zhruba 250mg citrulínu na 150g melónu. Citrulín nám môže pomôcť pri kardiovaskulárnych problémoch, najmä ak nekonzumujeme dosť potravín obsahujúcich túto aminokyselinu, napríklad špenát, morské riasy, slnečnicové, tekvicové alebo sezamové semienka. U niektorých osôb môže byť suplementácia citrulínom prínosná, keďže dokáže znižovať krvný tlak a zlepšovať prietok krvi, najmä v situáciách, kedy je prietok krvi narušený alebo krvný tlak vyšší, ako je obvyklé. Melón je mimochodom nazývaný aj Citrullus vulgaris a môže zvýšiť hladinu arginínu a ornitínu v stave nalačno o 12 - 22 % pri dennej konzumácii 780 - 1560g tejto letnej pochúťky. V tejto štúdii z roku 2013 bola atlétom pred tréningom podávaná melónová šťava a zistilo sa, že dokázala znížiť srdcový tep v pokoji a svalovicu po 24 hodinách. A to je spôsobené práve vďaka citrulínu.

Ak je reč o druhej menovanej aminokyseline, L-arginín môže dokonca pomôcť aj pri erektilnej dysfunkcii, uvoľnením ciev, vrátane tých, ktoré dodávajú krv do pohlavného orgánu. Preto je melón niekedy označovaný za prírodnú viagru.

zdroj: www.tumblr.com

#4 Skvelé zasýtenie v pomere s množstvom

Inou výhodou konzumácie melónu je pomerne slušná zasýtenosť v porovnaní so skonzumovaným množstvom. Neobsahuje veľa kalórií, a tak sa nám aj väčšie množstvo melónu v pohode vojde do nášho kalorického príjmu, resp. deficitu, ak sa bavíme o diéte. Tým sme si zároveň zodpovedali aj otázku, či je vhodný do diéty, resp. do obdobia, kedy máme nižší kalorický príjem ako výdaj. Odpoveď je áno, avšak treba si dávať pozor a ignorovať odborné rady, že z melónu sa chudne. 5 mesiačikov melónu za deň zvýši tvoj kalorický príjem o približne 430 kalórií, respektíve 107 sacharidov, takže opatrne a do kalorického príjmu si ho určite nezabudni započítať.

Množstvo (100g) Kalórie Bielkoviny Sacharidy Tuky
30 kCal 0,61g 7,55g 0,15g

To by bolo o melóne asi všetko. Okrem množstva vitamínov a minerálov obsahuje aj iné super látky, zasýti nás, má pomerne málo kalórií, skvele nás počas horúcich dní hydratuje, a tak naň počas slnečných dní určite nezabudni.

Ďalšie použité referencie:
http://examine.com/supplements/Citrulline
http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2072/2
http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/lycopene/evidence/hrb-20059666

Napíš komentár