zdroj: http://watchfit.com/general-health/is-dairy-good-for-you/
Strava

Mlieko a mliečne výrobky sú vraj pre ľudí škodlivé, zbytočné a iní vravia, že anabolické a zdravé. Aká je realita?

Ďalšia téma, na ktorú sme sa už jednoducho museli zamerať. Mlieko, resp. mliečne výrobky sa spájajú s toľkými adjektívami, že je to až neuveriteľné. Veď mliečne výrobky sú vraj dobré, anabolické, chutné, zdravé a zároveň škodlivé, smrteľné, zbytočné a neľudské.  Po tom, ako sme rozobrali glutén do posledného zrnka, poďme sa teda pozrieť na mlieko a výrobky z neho vytvorené.

zdroj: http://watchfit.com/general-health/is-dairy-good-for-you/

Na konci roka 2016 bola publikovaná štúdia zaoberajúca sa vplyvom kravského mlieka na zdravie ľudí. Čo prezradila? „Súhrn všetkých dôkazov podporuje názor, že príjem mlieka a mliečnych výrobkov prispieva k splneniu rôznych výživových odporúčaní v rámci živín a môže chrániť pred rôznymi chronickými neprenosnými chorobami, zatiaľ čo boli hlásené len ojedinelé vedľajšie účinky.” Teraz trošku skeptická chvíľka. Niektorí z autorov výskumu dostali totiž finančné prostriedky z mliekarenského priemyslu na vykonanie výskumu. Je teda vyššie uvedený záver a ostatné vety z výskumu úplne mimo? Nie. Ľudia by totiž mali pochopiť, že financovanie je často možnosťou, ako vykonať štúdie s ešte lepšou metodológiou, presnosťou a celkovou kvalitou. Toto ťa však asi nepresvedčí a pokiaľ si skeptik, povieš si, že je to jednoducho blbosť, dostali prachy, povedali, čo chceli a tým to hasne. V poriadku, poďme teda ďalej.

V približne rovnakej dobe vznikla meta-analýza založená práve na tom, ako funguje sponzoring pri štúdiách a aký to má vplyv na výsledky. Zo všetkých správ to uzavreli takto: “Zatiaľ čo priemyslom sponzorované štúdie majú zväčša pozitíve výsledky pre dané odvetvie priemyslu v porovnaní s tými nesponzorovanými, no rozdiely neboli nijak výrazné. Sponzorované štúdie mali rovnakú alebo lepšiu kvalitu ako tie, ktoré zahŕňali iné zdroje financovania.”  Samozrejme, nie je výskum ako výskum, a preto je potrebné nečítať len abstrakty. Dobrým príkladom by mohla byť téma BCAA-čiek.

Veľa ľudí zase hovorí, že mlieko by sme v jedálničku nemali mať z dôvodu, že pre nás ľudí nie je určené. Je určené pre teliatka! Ako sa vtipne vyjadril Alan Aragon, z nejakého dôvodu je v poriadku pichnúť vidličku do šťavnatého kvadricepsu kravy, ale dať si mlieko je skoro trestné a… a.. chudátka teliatka. Ľudia by mali podľa tejto logiky jesť len dospelých ľudí. Poďme mrknúť na viac štúdií a začnime tým, čo sa skloňuje pravdepodobne najviac. Mlieko = vápnik = zdravie kostí.

zdroj: http://vignette2.wikia.nocookie.net/theloudhouse/images/9/99/S1E25A_Linc_miscalculated_the_milk.gif/revision/latest?cb=20161102042459

Vápnik (kalcium), mlieko a skutočne zaujímavé zistenia

Pozrime sa na súhrn, ktorí spracovali istí výskumníci na základe rôznych štúdií v rámci tejto témy, že zvýšenie príjmu kalcia a konzumácia mliečnych výrobkov či mlieka nemá ani len mierny prínos pre zdravie kostí u detí a mladistvých. Veľa ľudí teraz asi zdvihlo obočie, rovnakým spôsobom ako zdvihli obočie ľudia vtedy. Keď sa pozrieme do poznámok pod čiarou, vidíme vyhlásenie, že nedošlo ku žiadnym konfliktom záujmov. Keď sa pozrieme ešte bližšie, zistíme, že za týmto skúmaním stojí skupina aktivistov (PCRM) vegetariánstva a práva zvierat presadzujúca vegánstvo a dehonestujúca akékoľvek živočíšne produkty. V roku 1991 dokonca napísali americkému ministerstvu poľnohospodárstva a vyzvali ich k reforme štyroch skupín potravín a ich modifikáciu, aby sa skladali výhradne z obilnín, strukovín, ovocia a zeleniny. Naozaj teda žiadne konflikty záujmov? Povedz sám.

Obsiahlejšia revízia významnejších výskumníkov dala dokopy 139 štúdií od roku 1975 do 2000 na vzťah príjmu kalcia a benefitov pre kosti pri vyššom príjme kalcia. 2 štúdie ukázali nulový benefit (v jednej z nich mali ľudia už vysoký príjem kalcia a v druhej boli zase ženy po menopauze a ich estrogén znižoval stratu kostnej hmoty) a 52 kontrolovaných štúdií preukázalo benefity. A 64 z 86 výskumov ukázalo koreláciu medzi vápnikom a zníženým rizikom zlomenín. To máme väčšinu výskumov za 3 desaťročia s pozitívnymi výsledkami. Keď je v strave dostatok bielkovín takisto s príjmom kalcia, pracujú synergicky na budovane zdravia kostí. Takže áno. Mlieko = vápnik = zdravie kostí. Teda aspoň tak zatiaľ hovorí skutočná veda.

zdroj: https://static1.squarespace.com/static/53d56276e4b058117e6cd1f3/t/55861ac2e4b03adbbd476d7e/1434852053381/

preskúmanie témy “mliečne bielkoviny a zlepšenie metabolického zdravia” prezrádza, ako by mohli mliečne bielkoviny zlepšiť hladinu kontroly glukózy a ako ovplyvňujú svalovú hmotu. Ľudia konzumujúci mliečne výrobky zvyknú mať nižšie riziko metabolických porúch a kardiovaskulárnych ochorení. Prakticky všetky bielkoviny v mliečnych produktoch majú potenciál zlepšiť metabolické zdravie. Okrem toho mliečne produkty obsahujú dosť mikroživín. Bolo tu teda (a nielen tu) dokázané, že srvátka a kazeín, dve primárne zložky v mliečnych výrobkoch, sú veľmi dobrým zdrojom bielkovín poskytujúcich široké spektrum aminokyselín a tiež uľahčujú trávenie. Okrem toho dokážu zlepšiť pôsobenie inzulínu, zvýšiť nasýtenie, redukovať krvný tlak a zvýšiť syntézu svalových bielkovín a zlepšiť imunitné funkcie. Mlieko a mliečne výrobky môžeme smelo považovať za skvelý zdroj potravy. Ale je pravda, že zohrievanie môže zapríčiniť nejaké tie nepatrné straty vitamínov a v menšom rozsahu aj minerálov. Tu sa ukázalo, že pasterizácia spôsobila zníženie hodnôt tiamínu z 0.45 na 0.42 mg/L, vitamínu B z 3.0 na 2.7 µg/L a vitamínu C z 2.0 na 1.8 mg/L. Ak by niekoho náhodou zaujímala problematika hormónov & mlieka, odporúčam preštudovať výskumy a informácie v tomto zahraničnom článku. V skratke, ak by sme mali mať predsa len strach z mlieka, kvôli hormónom to veru asi nemusí byť.

Pitie mlieka a konzumácia miečnych výrobkov nie je záruka, že sa dožijeme 100 rokov a budeme najzdravší na svete, ale vyjadrenia, že neposkytujú žiadne výhody, sú jednoducho dosť nešťastné. Existujú dôkazy, že mliečne bielkoviny zlepšujú pôsobenie inzulínu, zvyšujú svalovú hmotu a hustotu kostí, že redukujú % tuku, risk niektorých druhov rakoviny, diabetu typu 2 a kardiovaskulárnych ochorení. Pridať takéto potraviny do stravy ti môže pomôcť. Aj iné bielkoviny nám poskytujú veľa výhod a najlepšie bude mať v jedálničku balans. Ak však nechceš z nejakého dôvodu konzumovať mliečne výroby, nič sa ti nestane a je to iba tvoja voľba.

Ďalšie použité referencie:
www.alanaragonblog.com/aarrindex/,
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23822206
http://www.irakinutrition.com/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3738242/
https://www.facebook.com/josephagunutrition/photos/a.127183444122626.24654.126894880818149/712009575640007/?type=3

Napíš komentár