zdroj: youtube.com
ZdravieStrava

Tribulus a rôzne iné doplnky výživy na zvýšenie hladiny testosterónu v tele. Skutočne fungujú a dokážu aj zlepšiť svalové prírastky?

Suplement zvyšujúci hladinu testosterónu v tele. Existuje vôbec? Už dávno vieme, že takmer všetky doplnky výživy môžeme označiť ako biznis storočia a okrem produkcie obrovského zisku predajcom nám spôsobujú iba prievan v peňaženke. Našťastie, jestvuje medzi nimi i pár výnimiek, ktoré stoja minimálne za úvahu si ich zadovážiť (napr. rybí olej, kreatín, horčík, vitamín D a iné). Asi sa teraz divíš, ako sme sa mohli spýtať takú základnú otázku už na úvod článku, veď taký tribulus je starý známy testosterón booster. Všade to píšu, všade o tom hovoria!

zdroj: instagram.com

Začnime pekne pomaly. Čo je vlastne testosterón? V jednoduchosti, testosterón je hormón, ktorý syntetizujú muži i ženy, a to vďaka luteinizačnému hormónu (zvaný aj lutropín) pochádzajúceho z podmozgovej žľazy. Pri vypustení tohto hormónu dochádza k syntéze testosterónu zo semenníkov/vaječníkov, kedy malé množstvo pochádza aj z nadobličiek (z konkrétneho typu bunky – Leydigová bunka). Následovné už určite vieš, no vypichnime si aspoň pár základných funkcií testosterónu: podieľa sa na syntéze svalových bielkovín, vplýva na hustotu kostí, produkciu spermií, distribúciu tuku a okrem ďalších dôležitých faktorov nám aj zhrubšuje hlas, či dokonca zlepšuje priestorovú orientáciu. Napriek tomu, že ženy produkujú omnoho menej testosterónu (približne 14-20x menej) aj pre ne je dôležitý pre čerpanie vyššie spomenutých benefitov (teda ako ktorých, že).

Typy testosterónu

Exogénny testosterón (vonkajšie podaný) – Toto je už trošku iná téma a tak sa mu povenujeme len v skratke. Exogénny testosterón môžeme rozdeliť do viacerých skupín, kedy poznáme pomalšie uvoľnujúce sa, stredne rýchlo až po rýchlo uvoľnujúce sa typy, a ďalej ich môžeme podeliť do skupín vďaka rozdielnej forme užívania.

Endogénny, prirodzený testosterón (v tele) – testosterón, ktorý si sám vybuduje naše telo, pričom ho delíme ďalej na voľný a viazaný. Pre ľahšiu predstavu: Celkový testosterón v tele = voľný + viazaný. Viazaný je naviazaný na ďalšie (pod)látky: 1. Na pohlavný hormón globulín – pôvodne syntetizovaný v pečeni, kedy hrá významnú úlohu pri produkcii testosterónu, avšak jeho priamy vplyv na telo nevieme s určitosťou definovať. Približne až 60 % testosterónu v tele je viazaných na globulín, čo hrá veľmi dôležitú úlohu pri zistení, aké veľké množstvo testosterónu máme k dispozícii pre rôzne dôležité procesy v tele. Zároveň sa tento typ viazaného testosterónu nedokáže priamo uvolňovať do buniek. 2. Albumín – taktiež je syntetizovaný v pečeni, kedy tvorí približne 30 % testosterónu v tele. Avšak, naviazanie albumínu je tak “delikátne”, že je schopné sa uvoľniť priamo do bunky. Voľný testosterón je, ako si si určite už správne tipol, bez naviazania a napriek tomu, že predstavuje cca iba 2 % celkového testosterónu, ho telo kompletne využíva (aj) pri raste svalov.

zdroj: youtube.com

Suplementy

Teraz prejdime k samotným doplnkom, ktoré nám sľubujú zvyšovanie hladiny testosterónu. Plnia svoje sľuby? Zistíš! Nie je to však len povestný, legendami opradený tribulus, podobných doplnkov je viac.

D-AA – aminokyselina, ktorá sa podieľa na syntéze testosterónu. Bohužiaľ, na túto látku sa v budúcnosti bude musieť vykonať obrovské množstvo výskumov, pretože momentálne o nej nevieme úplne všetko. Avšak, je celkom pravdepodobné, že dokáže zvýšiť hladinu testosterónu v krvi, ale čo vám všetky tie e-shopy nepovedia je fakt, že zvýšenie sa vo výskumoch objavilo len na 6-12 dní a následne sa testosterón znížil na pôvodné hodnoty. U neplodných mužoch trvá toto zvýšenie približne o 30 % dlhšie, ale následne sa stane to isté. Takže reálny výsledok? Nulový, irelevantný.

Maca – Lepidium meyenii je zelenina z rodu brokolice, ktorá sa primárne využíva ako afrodiziakum. Čo dokáže? Zvýšiť libido. Čo nedokáže? Zvýšiť testosterón. Takže ďalší “testosterón booster” je odpísaný. A nie, nemysli si, že: “mám chuť na sex, tá Maca riadne šlape a skutočne zvyšuje testosterón”. Toto s tým nemá spoločné nič.

Vitamín D –  vitamín, ktorý by si mal minimálne v zime suplementovať, no to už vieš z nášho rozsiahleho článku, kde takisto zistíš, ako je to so zvyšovaním testosterónu.

Tribulus – to najlepšie na koniec, takže sa mu poďme povenovať trochu viac.

Je najznámejší v hre! Jednoznačne! Tribulus terrestris je rastlina pochádzajúca z Ajurvédy (odvetvie medicíny pôvodom z Indie), ktorá je väčšinou odporúčaná pre mužskú vitalitu a mužnosť, a to konkrétne so zameraním na kardiovaskulárne a urogenitálne zdravie. Je taktiež doktormi často predpisovaný pre zlepšenie libida a zvýšenie testosterónu v tele. Čo sa týka libida, tak viaceréštúdie nám tento fakt preukázali a zistilo sa aj zlepšenie erekcie. Aj napriek vyššie spomenutej premisii pri zlepšení libida, všetky doterajšie štúdie skúmajúce tribulus z hľadiska zlepšenia športového výkonu nepreukázali výraznejšie benefity. Taktiež je dôležité si uvedomiť, že libido sa nerovná vyššej hladine testosterónu, a preto používať tento pojem ako určitý “merač” hladiny testosterónu je nielen zlé, ale hlavne nelogické.

Poďme na ďalšie výskumy a fakty, kedy z každého si dovolíme vytiahnuť hlavnú myšlienku. Výskum z roku 2007 na profesionálnych rugby hráčoch nepreukázal zvýšený nárast sily či svalových prírastkov u skupiny suplementujúcej tribulus. Rok 2001 a štúdia vykonaná na zdravých cvičencoch (18-35 rokov) opäť preukázala takmer nulové zmeny v telesnej kompozícii a váhe medzi skupinou užívajúcou tribulus a zvyšnými cvičiacimi. O rok skôr bola publikovaná štúdia, kde dokonca podávali cvičiacim subjektom 750 mg tribulusu a druhej skupinke iba placebo a opäť suplementovanie nijako výrazne nezdvihlo hodnoty testosterónu v tele. A pomerne nedávna štúdia z tohto roku dokonca ako subjekty využila 30 mužov, ktorí už mali problémy s plodnosťou, no zase raz po 3 mesiacoch užívania tribulusu nenastalo žiadne zvýšenie celkového testosterónu, voľného testosterónu či lutropínu. Jediné skúmania, kde sa zvýšila hladina testosterónu, a na ktorých zároveň marketéri stavajú základy svojich kampaní sú všetko štúdie na potkanoch, dokonca kastrovaných potkanoch, prípadne na štúdiách, ktoré neboli nikdy peer-reviewed, čiže neprešli overením a kontrolou, či nikdy neboli publikované. Pre marketérov a naivných ľudí to ale stačí. Žiaľ.

 Popis k obrázku asi netreba

zdroj: examine.com

Tribulus a jemu podobné suplementy nemajú reálny efekt na na zvýšenie testosterónu u zdravých mužov. U neplodných je tento efekt aspoň minimálny. A do tretice, vzťah medzi užívaním tribulusu a zväčšení svalov, sily či možnosti spaľovať viac tuku je takisto neexistujúci. Všetky tie vety: „zvýš si týmto doplnkom hladinu testosterónu“, skutočne nič neznamenajú. Ak máš 40-50 či viac rokov, prípadne máš nedostatok zinku, vitamínu B či D, to znamená nedostatok mikroživín v strave, vtedy tu existuje nejaká minimálna šanca, že ti testosterón boostre decentne pomôžu dostať hladinu testosterónu na lepšie hodnoty. Zanedbateľná, ale je! Pri nedostatku mikroživín testosterónové boostre dokážu ich deficit znížiť, a to je dôvod, prečo sa hladina testosterónu zvýši. Ešte raz. Ak si na tom s testosterónom zle, máš slabý spánok, deficit živín, vtedy tu malý efekt tribulusu a jeho kolegov je, pretože sa tento deficit anuluje. I keď, dodávame, že dávkovanie by malo byť asi tak 1000x vyššie.

Ďalšia podstatná vec, posilkové reči: „riadne mi to šlape, stále mám erekciu a chuť na sex”, sú takisto irelevantné. Nejde len o to, že jeden povedal, ale o to, že libido a testosterón nie sú synonymá! V tomto prípade radšej investuj do vitamínu D, horčíku, vitamínu B alebo zinku, ktorý napomáha aj k lepšiemu spánku. A lepší spánok = viac testosterónu. Nič viac za tým nehľadaj. Zameraj sa na to, čo funguje, a slepo nenasleduj marketingové slogany sľubujúce zázraky na počkanie.

Ďalšie použité referencie:
https://login.medscape.com/login/sso/getlogin?urlCache=aHR0cDovL3d3dy5tZWRzY2FwZS5jb20vdmlld2FydGljbGUvNTQzOTk3XzI=&ac=401
http://www.webmd.com/men/testosterone-15738#1
http://www.examine.com
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12127159?dopt=Abstract

Napíš komentár