zdroj: tumblr.com
Strava

Zinok – kamarát s testosterónom, so športovcami a pravá ruka celkového zdravia

Aj keď radšej niektorí investujú vyhodia peniaze za náhrady anabolických steroidov sľubujúce nemožné, existujú suplementy za oveľa prijateľnejšiu cenu, s väčším množstvom výhod, ktoré sa môžu z dlhodobého hľadiska odzrkadliť na našom zdraví v  pozitívnom slova zmysle. No a po tejto dlhej vete poviem len jedno slovo. Zinok. V tomto článku sa zameriame na to najdôležitejšie - výskumami potvrdené reálne účinky a povieme si, že nie je zinok ako zinok, čo bude rozhodovať o tom, aký si kúpiš a v neposlednom rade si priblížime dávkovanie a pár tipov.

zdroj: tumblr.com

Zinok je esenciálny minerál, ktorý sa podieľa na regulácii veľkého množstva enzýmov. Je to antioxidant, posilňuje imunitu, redukuje výskyt ochorení a podporuje optimálnu hladinu testosterónu. Vo veľmi vysokých dávkach môže pôsobiť ako inhibítor aromatázy a znižovať hladinu estrogénu. Je to silný antioxidant a môže poskytnúť výhody pri téme prostata. Vo vysokých dávkach taktiež pôsobí v oblasti "opráv" črevnej sliznice.

Je to jeden z 24 mikronutrientov potrebných na prežitie. Bežne sa nachádza hlavne v mäse, vajciach, strukovinách, špenáte, tekvicových semiačkach, orieškoch (napríklad kešu), kvalitnej čokoláde či šampiňónoch. Ak si milovníkom ustríc, o vysoký podiel zinku nebudeš mať núdzu.

A teraz to, čo zaujíma hlavne mužov. Zinok ako testosterón booster? Áno, avšak testosterón zvyšuje len u ľudí s nedostatočným príjmom zinku, respektíve u ľudí, ktorí majú posilku ako druhý domov. V konečnom dôsledku je teda príjem zinku na mieste u každého, kto si testosterón váži.

Dávkovanie

Existujú dve známe a štandardné dávky. Nízka, ktorá je medzi 5-10mg a vysoká, 25-45mg. Nízka dávka slúži ako taká denná prevencia, zatiaľ čo vysoká dávka slúži pre všetkých, ktorí môžu mať potenciálny nedostatok zinku, teda hlavne športovci, atléti, vegáni a vegetariáni a tí, ktorí sa veľa potia.

Obzvlášť privysoké dávky zinku (až 100mg denne) sú síce v poriadku, ale len s krátkodobého hľadiska (2-4 mesiace). Pri dlhšom užívaní takéhoto množstva už môžu nastať problémy, tie však štúdiami nie sú špecifikované, ide však hlavne o deficit ostatných minerálov a funkcie imunitného systému. Ale otázka znie, načo by bežný športovec konzumoval tak veľa zinku, že? Optimálna dávka je 30-40mg zinku denne. Takisto si treba dať pozor na fakt, že pokiaľ prijímame privysokú dávku zinku spoločne s vápnikom, horčíkom a železom, a dosiahneme tak dávku 800mg spolu, absorbcia týchto minerálov klesá. Zinok je dobré kombinovať spoločne s horčíkom, teda magnéziom (cca 400-500mg vo forme magnézium citrát), keďže suplementácia zhruba 30 minút pred spaním môže pomáhať jednak zaspať, no takisto aj so spánkom ako takým, ktorý je jednou z kľúčových foriem regenerácie, čo každý, kto pravidelne zdvíha činky a športuje, nepochybne ocení. 

zdroj: tumblr.com

Nie je zinok ako zinok

Keď nabehneš do lekárne a povieš, že chceš zinok, nekúp prvý, ktorý ti ponúknu. Sú rôzne formy zinku obsahujúce rozličné množstvá elementárneho zinku, ktorý sa odvoláva na hmotnosť molekuly zinku samú o sebe. V podstate sa nič hrozné nedeje, ak si kúpiš akúkoľvek formu, ale odporúčame sa zamerať na zinok citrát, ktorý obsahuje približne až 34 % hmotnosti zinku, alebo zinok pikolinát. Na druhej strane neodporúčame zinok oxid s nízkymi hodnotami absorpcie.

S čím zinok nekombinovať? So železom. Niektoré výskumy totiž hovoria o tom, že pri prijatí aspoň 10mg aj zinku, aj železa naraz, na prázdny žalúdok, sa porušuje vstrebávanie železa. Ďalší nedobrý kandidát na kombináciu je kyselina chlorogenová, čiže zapíjať zinok kávou, v ktorej spomínanú kyselinu nájdeš, nebude to najlepšie riešenie.

zdroj: tumblr.com

Ďalšie mierne a možné výhody sú v oblasti redukovania symptómov akné, hojenia rán, zlepšenie imunitného systému, no v rámci takýchto dodatočných benefitov by sme mohli pokračovať skoro donekonečna.

Zinok je jeden z pár základných a kľúčových prvkov, ktorý by mal mať po ruke každý fanúšik zdravého životného štýlu a hlavne teda atléti, športovci či cvičenci, keďže zohráva niekoľko dôležitých úloh pre optimálne fungovanie a celkové zdravie. Mnohí možno radšej siahnu po nezmyselnom produkte na budovanie svalovej hmoty, ktorý ani len nefunguje, pritom obyčajný zinok môže mať z dlhodobého hľadiska oveľa viac dôležitých benefitov.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.