Rear view of woman meditating in lotus position
Zdravie

Meditácia všímavosti alebo cesta za lepším sústredením, dosahovaním cieľov a odbúravaním každodenného stresu

Pod pojmom “meditácia” množstve ľudí napadnú tibetské chrámy, mlčanliví mnísi, alebo podivné osoby opakujúce nezmyselné mantry v krkolomných pozíciach. Niektoré jej formy sú ale ľahko zapojiteľné do každodenného režimu a môžu nám pomôcť efektívnejšie dosahovať svoje ciele a žiť jednoducho spokojnejší život. Jednou z nich je napríklad meditácia všímavosti, alebo mindfulness.

zdroj: Kat Pummill / www.thefitgirlskitchen.com

Tá nás učí lepšie prežívať práve prebiehajúci okamžik, a tak sa upokojiť, usporiadať si svoje myšlienky a následne byť rozvážnejší a pokojnejší v bežných situáciách. Nestresovať sa nepríjemným dňom v práci a neobávať sa náročnej skúšky, pretože jediné, na čom naozaj záleží, je to, čo sa deje práve teraz. Veľké množstvo času dnes strávime multitaskingom, kedy vlastne premýšľame nad niečím úplne iným, než je činnosť, ktorej sa práve venujeme. Výsledkom potom môžu byť úzkosti, zbytočný stres a katastrofické scenáre, ktoré nám naša blúdiaca myseľ pohotovo vytvára.

Mindfulness nie je žiadna ezoterika, náboženská praktika alebo alternatívna praveda. Naopak, je nástrojom a pomocníkom množstvu psychológov a psychiatrov a stojí na pevných základoch odborných prác potvrdzujúcich jej benefity. Bolo publikované relatívne veľké množstvo štúdií potvrdujúcich zmeny v denzite niektorých oblastí mozgu v súvislosti s praktizovaním mindfulness meditácie. Po 8 týždňoch ukázali snímky z magnetickej rezonancie zvýšenie hustoty šedej hmoty v zónach súvisisacih s učením a pamäťovými procesmi, reguláciou emócií, uvedomovaní si seba samého a uvažovaním nad vecami zo širšej perspektívy. Metaanalýza zaoberajúca sa vplyvom mindfulness na zdravých jedincov potvrdila pozitívny efekt v redukcii stresu, depresie, úzkosti, nepríjemných pocitov a na celkovú lepšiu kvalitu života.

zdroj: corporatewellnessmagazine.com

Ako teda začať s meditáciou všímavosti? Jednoduchú cestu ponúka napr. mobilná aplikácia Calm, ktorú medzi “fitness verejnosťou” spopularizoval mimo iných Matt Ogus. Koncentrácia na svoj dych, uvedomovanie si pocitov v jednotlivých častiach tela a práca s vlastnými myšlienkami, to celé nezaberie viac ako pár minút denne a za skúšku nič nedáš. Základná verzia je zadarmo.

 A čo nám teda môže praktizovanie mindfulness meditácie ponúknuť v bežnom živote? Reálnejšie vyhodnocovanie našich cieľov a sústredenie sa na ich dosahovanie, lepšiu sebareguláciu v každodenných činnostiach, nech už je to väčšia koncentrácia na tréning, alebo racionálnejšie správanie v oblasti nášho stravovania. Taktiež veľmi pomáha tým, ktorí trpia tv. “emotional eating”, kedy jedlo nie je cesta k utíšeniu hladu, ale snaha o upokojenie vystresovanej hlavy. A aj pokiaľ ťa nejaké meditovanie neláka, z myšlienok mindfulness môžeš ťažiť i tak. Stačí skúsiť žiť “tu a teraz”.

Ďalšie použité referencie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3004979/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25818837
http://www.czechfitnesscouple.com/

Napíš komentár