kiwi on white wood background. tinting. selective focus
ZdravieStravaNajpopulárnejšie

Osviežujúce kiwi je jedno z najpodceňovanejších ovocí. Dokáže pomôcť nielen s lepším spánkom, ale i zlepšením nálady

Asi každý druh ovocia či zeleniny sa dá ospevovať. Veď už vo všeobecnosti vieme, že sú pre zdravie prospešené a mali by sme konzumovať 800 g ovocia a zeleniny kombinovane, aby sme sa chránili pred kardiovaskulárnymi chorobami, rakovinou a úmrtnosťou. Kiwi je však iné. Kiwi si zaslúži samostatný článok, pretože jednoducho existujú potraviny, ktoré nám prinášajú viac, ako si myslíme.

Začnime vitamínovo & minerálovo

Povedzme si fakt, že kiwi obsahuje dvojnásobne viac vitamínu C ako pomaranč. Ďalšou dominantou kiwi je vitamín E a K. Éčka obsahuje v množstve 1,46 mg / 100 g oproti 0,15 mg v pomaranči, 0,18 mg v jablku, 0,11 mg v banáne či 0,57 mg vo veľmi výživných čučoriedkach. Káčko tu je v množstve 40,3 mg / 100 g, kdežto pri jablku a jahodách je to len 2,2 mg / kg, banán je takmer na dne s 0,5 mg a ani čučoriedky nemajú šancu s ich 19,3 mg. Ako si si všimol, kiwi má vážny náskok. Okrem toho vyhráva vo viacerých smeroch aj nad populárnym banánom či jablkom. V kiwi totiž nájdeme nielen viac vlákniny, spomínaných vitamínov, ale i beta karoténu či luteínu. Pri množstve draslíka má síce banán navrch, ale kiwi sa slušne doťahuje (348 vs. 315 mg).

Napriek tomu kiwi nenadobudlo až taký hype, aký by si zaslúžilo. To sa však zmenilo okolo roku 1980, kedy popularita kiwi výrazne stúpla, keďže sa týmto ovocím začala zaoberať veda viac komplexne a prišlo sa na kvantum zdravotných benefitov, ktorými sa nemôžu pýšiť ani známe a populárne druhy ovocí. Globálna produkcia narástla a na prelome rokov 1999 – 2000 si kiwi získalo najväčšiu popularitu v Číne, Taliansku a na Novom Zélande.

zdroj: https://www.goodfreephotos.com/albums/food/

Zdravie a lepšia nálada

V roku 2013 označili pri skúmaní kiwi ako “náš denný recept na zdravie”. Vďaka folátu, karotenoidom, draslíku, vláknine a fytochemikáliám pôsobiacich synergicky, nám táto maškrta slúži na dosiahnutie mnohých zdravotných výhod. Akých? Reč je o zvýšení HDL cholesterolu, znížení triglyceridov, agregácie krvných doštičiek a krvného tlaku. Keďže kiwi obsahuje aj dosť železa, podporuje trávenie a laxáciu. Je bohatým zdrojom antioxidantov, podporuje imunitné funkcie a vo výskume zistili, že dokáže znížiť výskyt a závažnosť ochorení ako je napríklad chrípka a symptómov infekcií horných dýchacích ciest. Dokonca sa uvádza, že konzumáciou kiwi môžeme nadobudnúť viac benefitov, ako suplementovaním samotného vitamínu C. Je aj skvelý zdroj aktinidínu, ktorý napomáha tráveniu bielkovín v žalúdku a v tenkom čreve.

V jednej štúdii rozdelili ľudí do dvoch skupín a snažili sa zistiť vplyv tohto ovocia na psychické zdravie, konkrétne náladu človeka. Prvá skupina jedla pol kiwi a druhá dve celé kiwi počas 6 týždňov. U prvej skupiny nedošlo k žiadnym pozitívam v oblasti zlepšenia nálady, no u druhej skupiny sa preukázalo 35 % zníženie narušenia nálady a trend smerom k poklesu depresie v hodnote 32 %. Dokázaný bol aj značný pokles v poruche nálad či 31 % pokles únavy. Kiwi teda nielenže zásobuje telo dôležitými živinami v solídnych množstvách, dokáže zlepšiť aj našu náladu. Samozrejme, podobné pozitíva sa určite preukážu aj pri všeobecnom zlepšení kompozície stravy a zaradenia dostatku ovocia a zeleniny, resp. vitamínov a minerálov.

Kiwi a lepší spánok

Jedna z najdôležitejších súčastí tvojho progresu – spánok – môže byť pozitívne ovplyvnená konzumáciou kiwi! V štúdii sa preukázalo, že konzumácia dvoch kusov kiwi hodinu pred spaním počas 4 týždňov dokázala zlepšiť čas zaspávania, kvalitu i dĺžku spánku u ľudí, ktorí s ním mali problémy.

zdroj: https://www.onelovelylife.com/how-to-make-an-acai-bowl/

Mimochodom, vedel si, že spočiatku sa nazývalo čínsky egreš? V roku 1959 sa exportovalo pod názvom melonette (melón + -ette), no až novozélandskí pestovatelia podarovali tomuto plodu názov kiwifruit a v roku 1966, kedy bola táto dobrota prvýkrát importovaná do USA, sa začala používať skrátená verzia kiwi.

Podľa výskumu z roku 2018, ktorý riešil nutričné a zdravotné atribúty kiwi, sa dozvedáme, že kiwi by malo byť považované za súčasť efektívnej stravovacej stratégie na riešenie niektorých hlavných problémov týkajúcich sa zdravia na celom svete. A to sú už celkom silné slová. Samozrejme, všetko platí len ako súčasť vyváženej stravy, pri ktorej sa dbá na nutrične hodnotné potraviny a aktívneho životného štýlu. A pre niekoho možno prekvapivý tip na koniec. Áno, kiwi sa dá jesť aj so šupkou, stačí ho poriadne umyť. Vláknina a ďalšie vitamíny predsa nemusia skončiť v koši.

Nutričné hodnoty (100 g)
Kalórie: 60
Bielkoviny: 1,1 g
Sacharidy: 15 g (3 g vláknina)
Tuky: 0,5 g

 

Ďalšie použité referencie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
https://www.youtube.com/watch?v=bMD1he9CMWg


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár