Dvoj-webinár pre ženy je tu! Nezabudni sa zaregistrovať už dnes - ZAREGISTROVAŤ
zdroj: depositphotos.com
FreePosilňovanie

Mobil vo fitku pri cvičení: Kontroverzná vec, ktorá ti zníži výkon?

Tiež si si hneď predstavil všetky tie meme obrázky, ako je celé obsadenstvo posilky zavesené na mobile? Alebo si spomínaš na toho chlapíka (určite v každom meste jeden taký existuje!), ktorý robí anabolické supersérie leg press & iPhone? Na druhej strane, nech si každý robí, čo uzná za vhodné, že? Ale s takým prístupom by sa nikto nikde neposunul. Na veci treba poukázať, fakty treba šíriť, vzdelávanie je potrebné, či ide o túto tému, všeobecne fitness alebo, pre mňa za mňa, elektromobily.

A keďže veda je cool, (okrem iného) spomeniem novú štúdiu, ktorá sa zaoberala používaním smartfónu pri cvičení. Môže 30 minút používania sociálnych sietí (Facebook, Instagram, Twitter) na smartfóne pred tréningom zásadne zhoršiť výkon pri cvičení? Rekreační cvičenci s priemerným vekom 25 rokov robili 3 série do zlyhania (15 RM) drepov na Smith mašine. Samozrejme sa kontrolovali podmienky, teda 30 minút pred experimentom aj po ňom, pričom používali sociálne médiá na mobile, prípadne, druhá (kontrolná) skupinka pozerala 30-minútový dokument o tajomstvách NASA.

Tiež si dali pozor na iné kognitívne úlohy, kofeín či nikotín a používanie smartfónu 3 hodiny pred skúmaním, aby tieto veci negatívne neovplyvnili mentálnu únavu, a teda výsledky. Zhurta prezradím, že objem tréningu pri skupine používajúcej smartfón a sociálne médiá na ňom bol horší (- 29 %) v porovnaní s kontrolnou skupinou (- 14.8 %) dôsledku zvýšenej psychickej únavy. A teraz si o tom povedzme viac.

Mimochodom, nie tak dávno som písal väčší článok o mentálnej únave a jej vplyve na cvičenie, určite odporúčam mrknúť na ten Premium článok.

zdroj: depositphotos.com

Ešte existuje 1 výskum riešiaci priamo smartfóny & výkon v gyme

Ale späť k dnešnej téme. Okrem tej najnovšej štúdie existuje iba jedna, ktorá sa zaoberala priamo smartfónmi pri cvičení a ako spomína Zourdos, pravdepodobne boli dokonca súčasne v recenznom konaní. Výskumníci zistili, že mentálna únava bola vyššia u skupiny, ktorá pol hodinu používala mobil (v porovnaní s kontrolnou skupinou), čiže podobne, ako v tom novom výskume. Ale, zároveň nezaznamenali žiadne rozdiely pri drepe s voľnou váhou a benčprese u trénovaných jedincov.

Zourdos mal k tomu ale dobré pointy. Žiadny rozdiel z hľadiska objemu práce medzi skupinami nenastal asi preto, že ľudia robili 5 sérií s 15RM, no zastavili vždy, keď sa preukázal 20 % pokles straty rýchlosti činky. Avšak, na základe nedávnych štúdií, ak 70 % 1RM v priemere predstavuje 15RM drep, rýchlosť prvého opakovania je ~0,70 m/s a rýchlosť posledného opakovania je ~0,30 m/s; potom 20 % strata rýchlosti by ukončila sériu pri 0,56 m/s, čím by vzpierač zostal ďaleko od zlyhania. Inými slovami, vzpierač by nemal problém dokončiť tréning s 20 % stratou rýchlosti pri 15RM, aj keby bola vyvolaná psychická únava. Štúdia teda nebola zameraná na zodpovedanie položenej otázky týkajúcej sa psychickej únavy a objemového výkonu.

Podľa názoru Zourdosa je najdôležitejší poznatkom z tej štúdie to, že mentálna únava sa nezvýšila, keď subjekty používali smartfón medzi sériami. Okrem toho títo vzpierači nezaznamenávali len tréning; boli povzbudzovaní k tomu, aby: “čítali texty, písali správy a zverejňovali informácie na sociálnych sieťach”. Zdá sa, že keď činnosť so smartfónom nie je nepretržitá, duševnú únavu to neovplyvňuje. Ak si teda rád krátiš čas na telefóne medzi jednotlivými sériami, neexistujú jasné dôkazy, ktoré by naznačovali nepriaznivé akútne účinky na výkon.

zdroj: flickr.com/photos/nenadstojkovic/50041737516

Ale čo iné športy mimo posilňovania?

Okrem toho, Fortes a kolektív robili ešte 2 výskumy podobného zamerania (2019 a 2021), kedy sa zistilo, že používanie sociálnych sietí na mobile znižuje výkon vo futbale a pri plávaní.

Vo futbalovom výskume profesionálni brazílski futbalisti mali zápas a spätne sa prostredníctvom videa vyhodnocovali ich rozhodnutia pri štyroch podmienkach.

1) sledovanie videí trénerov
2) 15 minút na mobile využívali sociálne siete
3) 30 minút na mobile využívali sociálne siete
4) 45 minút na mobile využívali sociálne siete

Zistilo sa, že výkonnosť futbalistov alebo rozhodovanie boli v jednotlivých podmienkach podobné, ale používanie smartfónu zvýšilo mentálnu únavu pri tretej a vo štvrtej podmienke.

V plaveckom výskume sa zistilo, že 30 minút používania sociálnych sietí na mobile taktiež zvýšilo mentálnu únavu a nastal pokles výkonu na 100 a 200 metrov u brazílskych plavcov a plavkýň na národnej úrovni. Vysoká mentálna únava ale výkon neovplyvnila na 50 m trati.

Dáta nám hovoria o tom, že krátke, ale komplexné úlohy môžu byť stále narušené zvýšenou duševnou únavou. Vzhľadom na to by 1RM pri nejakých drepoch alebo vzpieračských cvikoch všeobecne mohli byť negatívne ovplyvnené zvýšenou duševnou únavou v dôsledku komplexnej povahy týchto cvičení.

zdroj: unsplash.com

Ale prečo? :(

Jedným z možných mechanizmov zhoršenia výkonu by mohlo byť to, že kognitívna činnosť môže zvýšiť hladinu adenozínu v krvi, čo môže spôsobiť ospalosť a znížiť výkon. Možno si spomenieš, že kofeín pôsobí najmä ako antagonista adenozínu, ktorý zabezpečuje stimulačný účinok. Tu zistili, že keď cyklisti po požití kofeínu po navodení mentálnej únavy jazdili na bicykli v priemere o 63 minút dlhšie, ako keď bola mentálna únava navodená bez kofeínu (t. j. enormne dlho) počas jazdy do vyčerpania pri 80 % maximálneho výkonu.

Keď vezmeme do úvahy adenozínovú teóriu a danú štúdiu, zdá sa, že je pravdepodobnejšie a podľa dát presvedčivejšie, že psychická únava negatívne oplyvňuje viac vytrvalostný výkon, než silový. Takisto sa zdá, že konzumácia koféinu po psychicky unavujúcich úlohách by mohla umožniť vyhnúť sa poklesu výkonnosti, no v hre môžu byť aj iné mechanizmy, takže nerobme rýchle závery.

K záveru článku si ukážme ešte príspevok, ktorý kedysi k tejto téme publikoval Lyle McDonald. Vyjadroval sa k jednému príspevku, kde človek tvrdil, že môžeš, citujem: “train hard and still be on your phone. It’s called resting between sets.” Či s tým súhlasíš alebo nie, nechám na tebe.

Keď v gyme uvidíš niekoho na mobile, nech. Nebuď ten premotivovaný hardcore moralista. Možno si trackuje do appky výkony. Možno má zrovna pauzu po ťažkých deadliftoch a scrolluje si Instagram pri 4-5 minútovej prestávke. Možno sa mu len nechce sedieť iba tak. Ale možno poznáš aj takých, ktorí robia predkopávania a pritom telefonujú a ešte aj scrollujú, nech už je to hocičo. To už je divné.

Ak by sme sa mali oprieť o dáta, tak cvičenci, ktorým ide o top výkony, by mali pred tréningom obmedziť nejaké fakt že seriózne sledovanie sociálnych sietí (+- 30 minút), či iné, kognitívne úlohy ako je písanie, prezentovanie, dlhé meetingy a podobne). A keď sa to nedá, máme tu výskum, kde sa ukázalo, že mentálna regenerácia nastane po aspoň hodine až dvoch.

Na druhej strane, krátke prerušované scrollovanie Instagramu či sledovanie iných sociálnych médií ten výkon nejak neovplyvní.

Ďalšie použité referencie:

https://www.massmember.com/products/mass-subscription/categories/2148202210/posts/2150070084
https://www.facebook.com/groups/810890695609053/posts/4433383033359783/

Predplať si Premium členstvo a získaj prístup k ďalším 290+ článkom, zľavám
na naše eventy, u našich partnerov, možnosť Q&A a ďalšie exkluzívne výhody.

PREDPLATIŤ PREMIUM

Napíš komentár

Simon Kopunec
Kedysi som trávil dni (niekedy aj noci) na serveroch Call of Duty. Dnes je to posilka a evidence-based svet výživy/zdravia. Založil som Fitclan a s celým tímom sa ti snažíme pomôcť na ceste za lepším, zdravším a úspešnejším ja. Samozrejme bez mýtov, bullshitu, a tak, aby si si užíval(a) celý ten proces.