Premium

Aký je optimálny príjem draslíka?

Draslík je jedným z dvojice dôležitých mikronutrientov, ktorý sa bežne označuje aj ako elektrolyt, pričom sa podieľa na mnohých procesoch v tele. Hoci na stanovenie špecifických hodnôt pre optimálny príjem draslíka je potrebných viac dôkazov, môžeme sa pokúsiť aspoň okrajovo vymedziť toto množstvo. Súčasné odporúčania napr. pre Spojené štáty a Kanadu sú  stanovené na úrovni 4700 mg / deň pre osoby staršie ako 14 rokov (ako tzv. primeraný príjem (AI)). U dospelých bola táto hranica stanovená na základe dôkazov (štúdia od Morrisa a kolegov) naznačujúcich, že príjem draslíka na tejto úrovni znížil krvný tlak, najmä u jedincov citlivých na soľ a zabránil vzniku obličkových kameňov. V našich končinách sa tieto čísla pohybujú prevažne niekde medzi 3000 – 3600 mg/deň.

Avšak, denná odporúčaná dávka by mala zohľadňovať rôzne skupiny ľudí, ktoré majú aj rôzne požiadavky na energetický príjem zo stravy, a teda vnímať rozdiely medzi mužmi a ženami, dospelými a deťmi, atď. Preto je dôležité zhodnotiť súčasné odporúčania, najmä v kontexte celkového stravovania (kalórie, ostatné minerály). Podľa týchto autorov, odporúčanie pri príjme draslíka (a sodíka) v kontexte celkového príjmu energie predstavuje viac praktický spôsob, než celoplošné stanovenie určitej hodnoty. Uvádzajú číslo 1,8 mg draslíka na 1 Kcal. Napríklad pri príjme 2000 Kcal = 3600 mg draslíka denne, príjem 3000 Kcal = 5400 mg draslíka. Množstvo, ktoré prijímaš, zistíš približne podľa zapisovania potravín do myfitnesspalu či kalorických tabuliek. Viac, ale i menej draslíka v dlhodobom horizonte nie je pre zdravie to pravé orechové, tak by si sa mal pochybovať približne v spomínaných množstvách.

Bez ohľadu na nejaké presné čísla, zdá sa byť oveľa praktickejšie zameriavať sa na celkové zvýšenie draslíka  (vyššia konzumácia zeleniny – zemiaky, mrkva, listová zelenina a ovocia – avokádo, marhule, banány, kiwi) a miernejšiu redukciu sodíka (menej polotovarov, junkfoodu) v našom stravovaní, než hľadanie optimálneho pomeru medzi nimi či zameranie sa na oboje prvky iba izolovane.

 

Zdroj:

2018: What Is the Evidence Base for a Potassium Requirement?

Zdieľaj kvalitný obsah ďalej

0Shares

Leave a Response

Coach_Vilo
V skratke: - 13 rokov v hre so železom - 11 súťaží - 6 rokov osobné trénerstvo - IIFYM / IF / Flexible dieting - Fitclan & 365 Gym coach/speaker - JUDr., PhD.