Premium

Horúci kúpeľ: Príjemná forma relaxu so zaujímavými zdravotnými výhodami

V poslednom období som si celkom obľúbil horúci kúpeľ. Napustená vaňa horúcou vodou a ideálne aj so zapnutím vírivky. Ak túto relaxačnú činnosť zvykneš robiť aj ty, poďme sa dnes pozrieť na to, ako vplýva na naše zdravie a čo reálne dokáže, okrem subjektívneho príjemného pocitu oddychu.

Vo výskume na hlodavcoch (áno, bohužiaľ), ktoré boli vystavené vode s teplotou 41°C, viedol tento stav k významnému zníženiu poškodenia svalov vyvolaného námahou a urýchlili sa procesy regenerácie oproti tomu, čo si mysleli na základe predošlého výskumu. Našťastie sa nemusíme orientovať len podľa zvieracích štúdií a aj mnohé ľudské ukazujú zaujímavé benefity. Tento výskum hovorí, že kúpeľ s teplotou vody 42°C s trvaním 40 minút a aplikovaním tesne pred vysoko-intenzívnym tréningom nôh spôsobil skrátenie doby únavy u mužov o 36 %.

V roku 2018 v japonskej štúdii skúmali 38 zdravých ľudí (26 žien, 12 mužov, stredný vek), ktorí si počas dvoch týždňov užívali kúpeľ v 40-stupňovej vode 10 minút. Výsledkom bola stupnica, kde sa pozorovali a  subjektívne zapisovali vyčerpanie, stres bolesť a úsmev. Štúdia zhodnotila, že kúpeľ (teda ponorenie tela pod vodu), ale nie sprcha, má účinok spôsobujúci zvýšený prietok krvi a elimináciu metabolického odpadu, pričom by malo dôjsť k zlepšeniu fyzických, ale i emocionálnych aspektov (skloňuje sa najmä zníženie napätia/úzkosti, hnevu, úľavy od stresu, osvieženie) kvality života.

zdroj: https://unsplash.com/photos/YCW4BEhKluw

Na rad prichádza skúmanie z roku 2019. Hodnotilo 13 článkov, pričom účastníci štúdií boli zdraví dospelí ľudia. Iba 2 z 13 skúmaní zahŕňalo starších účastníkov, no všetky ostatné zahrňovali dospelých vo veku 20-39 rokov. Kúpeľ bol po dobu 10 až 90 minút a teplota vody dosahovala 38 až 48 °C. Najviac sa preukázalo zlepšenie kardiovaskulárnych funkcií, čo možno vysvetliť zvýšením srdcového výdaja v dôsledku posunu prietoku krvi do hlavných krvných cviev. Preskúmanie poukazuje na fyziologické zmeny ako rozšírenie ciev (vazodilatácia), zvýšený prietok krvi, zníženie stuhnutostni tepien, vaskulárnu endoteliálnu funkciu (endotel → výstelka ciev), okysličenie, znížený stres súvisiaci so spánkom a k už spomínaným výhodám z oblasti kardiovaskulárnych funkcií. Okrem toho nastali aj pozitívne zmeny v rámci kognitívnych funkcií.

Ako sa píše v článku na portáli painscience, mnoho ľudí pri takomto kúpeli pociťuje vyčerpanie. Nie je to nič prekvapivé – obehový systém musí zvládnuť vysoké teploty, jednoducho pracuje viac, viac sa potíme a dokonca môžeme spáliť nejaké kalórie navyše. Samozrejme sú to drobné zmeny. S vyčerpaním súvisí aj bolesť hlavy po horúcom kúpeli, preto sa odporúča udržiavať hlavu, nohy a/alebo ruky mimo vodu. Jednoducho ruky nebudeš mať pod vodou alebo si na nejaký čas vyložíš nohy na vaňu. Končatiny budú fungovať ako také miesta, kde sa telo môže zbaviť tepla. Odporúča sa samozrejme piť počas takéhoto kúpeľa alebo si sem-tam obliať krk či končatiny chladnejšou vodou. Týmito spôsobmi by si mal predísť bolestiam hlavy či väčšej únave po kúpeli.

A keď už sme pri tom kúpeli, určite mnohým napadne epsomská soľ, ktorá vraj podporuje regeneráciu a vraj má dodatočné benefity. Nanešťastie, veda v tejto oblasti nemá jasný smer, niektoré výskumy ukazujú potenciálne benefity, iné epsomskú soľ zatracujú. Neexistuje žiadny výrazný a jasný vedecký dôkaz, že by mala liečiť bolesť alebo inak pomáhať, ale ako hovorím, je to z hľadiska vedy dosť kostrbaté. Ublížiť však neublíži, pomôcť môže, aj keď to nie je vysoko-pravdepodobné a cena za kilo takejto soli je 3 € (80 CZK), takže minimálne ako placebo efekt by to mohlo byť fajn, spoločne s nejakým esenciálnym olejom pre vôňu a intenzívnejší zážitok.

Ako vidíš, horúci kúpeľ sa zdá byť aj podľa vedy fajn spôsob pre podporu celkového well-beingu človeka, či už po fyzickej alebo psychickej stránke.

Zdroje:
suppversity.blogspot.com/2012/05/speed-up-your-regeneration-and-propel.html
https://www.painscience.com/articles/bathing.php


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.