Premium

Je lepšia diéta s pečivom alebo bez pečiva?

O pečive už máme komplexný článok, ktorý, ak si ešte nevidel, musíš rozhodne prečítať. Teraz však poďme rozobrať jeden konkrétny výskum, ktorý hodnotil nízkokalorickú stravu s chlebom alebo bez neho v liečbe nadváhy, respektíve obezity.

Výskumu sa zúčastnilo 122 žien nad 18 rokov, ktoré boli rozdelené na 2 skupiny. Chlebovú a bezchlebovú. Monitorované boli 16 týždňov, pričom im bola nasadená nízkokalorická strava (s alebo bez chleba), boli povedané informácie o výžive a naordinovaná fyzická aktivita.

Aj vďaka Alanovi Aragonovi vieme povedať niekoľko zaujímavostí a záverov z výskumu. Skupina konzumujúca chlieb (3 kúsky za deň) stratila 4,3 kg, zatiaľ čo skupina nekonzumujúca chlieb 4 kg. Záver teda znie, že sa nezaznamenali nejaké výrazné rozdiely medzi skupinami. Ak si si uvedomil, že reč je o hmotnosti a nie o tuku, body pre teba a zároveň pripájame aj túto informáciu. Chlebová skupina zhodila 2,5 % tuku, zatiaľ čo skupina bez chleba 2,1 % tuku. Kalórie a makrá boli u oboch skupín zhodné.

Z hľadiska krvných lipidov, glukózy a iných biochemických meraní tu nenastali žiadne výrazné rozdiely. Zaujímavé je, že tzv. “prekročenia” (významné odchýlky v príjme kalórií) sa pozorovali u bezchlebovej skupiny, zatiaľ v druhej skupine nebol zaznamenaný žiadny výrazný nárast v prekročení kalórií. Žeby to bolo pri prvej skupine kvôli nutnosti odopierania si? Čo sa týka adherencie, číže nejaké to hodnotenie udržateľnosti diéty, vyhrala skupina konzumujúca chlieb. Rozdiel bol solídnych 14,7 % (6,6 % vs. 21,3 %).

Štúdia okrem iného naznačuje, že tieto výsledky môžu pomôcť s búraním mýtu, že pečivo je problémom u ľudí s nadváhou a v diéte by sme ho mali vylúčiť zo stravy. Je teda lepšia diéta s pečivom alebo bez neho? Ako vidíš, v niektorých prípadoch môže byť skutočne diéta s pečivom lepšia. Záleží od adherencie, preferencie a od každého jedinca. Skôr by som však upriamil pozornosť na text medzi riadkami teda to, že chlieb sám o sebe nie je strojcom tuku a v rámci kalorického deficitu, aktivity a rozumne nastaveným kalóriám môže byť bezproblémovou súčasťou jedálnička.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.