Premium

Ktoré doplnky výživy môžu pomôcť pri chrípke a prechladnutí?

Nedávno sme uverejnili článok o tom, či chorobu radšej vyležať alebo vypotiť vo fitku. Mrkli sme na nejaké fakty o imunite a v závere spomenuli vitamín C a glutamín (plus pár potravín), ktoré majú potenciál trošku odľahčiť naše prechladnutie. Tých doplnkov je však o čosi viac a dnes poukážeme na možné benefity ďalších suplementov, ktoré môžu tvoju liečbu urýchliť, alebo, keď cítiš, že na teba niečo ide, alebo ti pomôžu chorobu vyhnať trošku rýchlejšie.

#1 Vitamín C

Spomínaný vitamín C odporúčam nielen z osobnej skúsenosti. Ide na teba chrípka? Počas dňa niekoľkokrát uži práškový vitamín C (kúpiš v DM drogérii, no aj v niektorých lekárňach). Jedna čajová lyžička 3-6x denne (skutočne vysoká dávka), vie veľakrát pomôcť zahnať chorobu či zmierniť príznaky prechladnutia. Bunkám pomáha s optimálnou funkciou a podporuje bariéry, aby sa cez ne nedostali patogény. Sú stovky štúdií, ktoré podporujú to, že céčko pomáha pred infekciami spôsobenými rôznymi mikroorganizmami. Dokonca sa preukázalo, že ľudia, ktorí berú céčko pravidelnejšie, zvyknú mať o 8 % kratšie trvanie prechladnutia (deti až 14 %) a menej symptómov spojených s chorobou.

#2 Glutamín

Článok o ňom máme. Síce ti nepomôže s nárastom svalov a super regeneráciou, ako si niektorí myslia (a naposledy som v posilke počul chlapca, ktorý tvrdil svojmu kamarátovi, že glutamín je hneď po proteíne must-have suplement). Svoje uplatnenie pri prechladnutí si nájde. Telo jednoducho potrebuje viac glutamínu, keď nie je “v norme” a je choré. Závery síce nie sú úplne jasné, no zdá sa, že dokáže podporiť imunitný systém v obdobiach choroby. Je to jeden z tých doplnkov, ktorý ti neublíži, no môže pomôcť, tak prečo nie? O dávkovaní sa moc nehovorí, no nešiel by som pod 10-15 g denne v období prechladnutia.

#3 Pelargonium sidoides

Asi si o tom nikdy nepočul. Obsahuje však tzv. prodelfinidíny, ktoré môžu zabrániť tomu, že sa baktérie dostanú k výstelke hrdla a pľúc. Síce výskumy skôr hovoria, že zníži trvanie a závažnosť prechladnutia a nie, že vďaka nemu vyliečiš prechladnutie hneď a zaraz, ale aj to sa počíta. Subjekty počas výskumu prijímali 1,5 mL roztoku denne.

#4 Probiotiká

Tým sme venovali pomerne veľa priestoru v samostatnom príspevku v Premium článku. Teraz iba dodám, že sa preukázala interakcia probiotík s bunkami imunitného systému. Výsledky sú zase raz zmiešané a nejednoznačné, ale ako pri glutamíne, môžu pomôcť a neublížia. Niektoré probiotiká zabraňujú infekciám horných dýchacích ciest u detí, dospelých (vek 45+) a športovcov.

#5 Vitamín D

Keďže je zahrnutý v mnohých bunkových procesoch, asi už logika hovorí, že jeho nedostatok môže ovplyvniť imunitný systém. Podľa meta-analýzy môže užívanie vitamínu D pomôcť v prevencii proti astme a jej symptómov a takisto s infekciou horných dýchacích ciest. Odporúčaná dávka je aspoň 2000IU.

#6 Zinok

To, že je pravá ruka zdravia, sme už hovorili. Bežne sa nachádza hlavne v mäse, vajciach, strukovinách, špenáte, tekvicových semiačkach, orieškoch (napríklad kešu), kvalitnej čokoláde či šampiňónoch, no jeho suplementovanie, najmä pri kritickom chorľavom období, nie je zlý nápad, práve naopak. Užívanie zinku počas dňa môže prispieť k zmierneniu prvotných príznakov prechladnutia a môže znížiť dĺžku prechladnutia. Dávaj si však pozor na množstvo, 100 mg+ denne je už veľa.

Nezabúdaj ale, že sú to doplnky výživy. Oveľa zásadnejší vplyv bude mať celková životospráva, spánok, dostatok kalórií a kvalitných živín počas dňa a regenerácua,


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.