Premium

Môže nám kofeín pomôcť zmierniť svalovicu a účinkuje rovnako na mužov i ženy?

Účastníkmi výskumu zo septembra tohto roku bolo 10 atlétov a 10 atlétiek z vysokej školy. Boli to buď tenisti, basketbalisti alebo futbalisti. Nikto z nich nefajčil a nebral žiadne lieky, a takisto nekonzumoval pravidelne viac ako 200 mg kofeínu za týždeň. Všetci mali za úlohu 30-minútový beh dole kopcom pri 70 % ich VO2 max (maximálna rýchlosť spotreby kyslíka). Prečo práve takýto beh? Ide o aktivitu, ktorá spôsobuje vysoké akútne poškodenie svalov a zahŕňa množstvo excentrického napätia, čo vyvoláva svalovicu pomerne jednoducho. Prijať mali buď 6 mg/kg kofeínu alebo placebo. Po dokončení protokolu sa ukázalo, že suplementácia kofeínom viedla k redukovanii svalovice a tento efekt bol priaznivejší viac u mužov než u žien (21.5 % vs. 4.6 %).

Chlapci z MASS, ktorí následne analyzovali metodológiu a pozreli sa aj na viac výskumov, to uzatvárajú tak, že kofeín (6 mg / kg, čiže ak máš 60 kg, tak ide to 360 mg kofeínu) môže minimalizovať svalovicu a uľahčiť regeneráciu po poškodení svalov. Zdá sa, že muži budú benefitovať viac ako ženy, ale nie všetky výskumy sú podobné a v pár z nich sa preukázali veľmi solídne benefity aj u žien. Môžeme povedať, že pri dosť silnej svalovici dokáže kofeín pomôcť vysporiadať sa s ňou a zmietniť deficit výkonnosti. Nie je ale úplne jasné, či tento účinok môže byť opakovaný pri používaní kofeínu.

 

Ďalšie použité referencie:
www.massmember.com/products/mass-subscription/


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.