Premium

Môžeš piť proteín počas tehotenstva?

Tehotenstvo je obdobím, počas ktorého ženské telo zasiahne množstvo zmien. Sú nimi, okrem vývoja bábätka samozrejme, zvýšený krvný objem, rastúca maternica, vývoj nového orgánu (placenta), príprava prsníkov na laktáciu a mnoho ďalších. Dostatočný príjem bielkovín počas tehotenstva je dôležitý nielen na podporu rastu orgánov mamičky, ale aj pre rast bábätka. 

Bielkoviny sú často považované za hlavné stavebné zložky v ľudskom tele, a preto by sme na ne nemali zabúdať ani počas tehotenstva. Vedecké výskumy dokazujú, že ženy s nízkym  príjmom bielkovín majú väčšiu pravdepodobnosť porodiť dieťa menšie, než ženy, ktoré príjmu dostatočné množstvo bielkovín. Pozor si treba však dať aj na nadmernú konzumáciu, ktorá môže mať podobné účinky ako nedostatočné množstvá bielkovín. Známa databáza výskumov (Cochrane) uviedla aj zaujímavé dáta o tom, že dostatočné množstvo bielkovín počas tehotenstva môže pomôcť znížiť riziko predčasných pôrodov

Samozrejme, najideálnejšie je prijať bielkoviny z viacerých zdrojov a tým aj dosiahnuť optimálnejší príjem živín. Ale keď na to pozrieme reálne, tak veľa žien pociťuje množstvo chuťových zmien počas tehotenstva, a tak môže byť veľmi náročné prijať “pestrú stravu” počas tohto obdobia. Hlavne v prvom trimestri. Poznáte ten pocit, keď nemôžete danú potravinu ani vidieť , nieto ešte cítiť? Ja určite áno. Celý prvý trimester som mäso nemohla nielen cítiť, ale ani vidieť. Našťastie, ryby a mliečne výrobky mi nerobili problém. Ale čo ak neviete prijať dostatočné množstvo bielkovín z jedál, ako sú mäso, ryby, strukoviny, syry a podobne? Ak ste jednou z tých, ktorá obľubuje svieže smoothie alebo milkshake, prečo ho neobohatiť o porciu bielkovín pomocou proteínového prášku alebo si pripraviť nutrične hodnotnejšiu  verziu zmrzliny? 

Ako to teda je s užívaním proteínu počas tehotenstva? 

Keď si pozrieme “varovania” na väčšine produktov, často zbadáme vetu: “nevhodné pre tehotné a dojčiace ženy”. Ale ako to naozaj je? Pravdou je, že s touto vetou sa stretnete na väčšine produktov ako sú proteíny a vitamíny. Nie je to preto, že všetky tieto výrobky sú nebezpečné, ale skôr preto, že je málo produktov, ktoré sú testované na tehotných a dojčiacich ženách z etických dôvodov. To však neznamená, že teraz tvrdím, aby ste šli a konzumovali všetko, na čom je vyššie spomenuté varovanie napísané. V niektorých prípadoch môžu byť produkty naozaj nevhodné na konzumáciu počas tehotenstva. 

V prípade proteínových práškov sú vedecké výskumy tiež obmedzené. Avšak mnoho zdravotníkov sa zhodne:

  • Srvátkový proteín je vyrobený zo srvátky, ktorá sa prirodzene nachádza v bežných potravinách ako sú mliečne výrobky a je tiež pridaná do mnohých produktov. 
  • Podobne je to aj s práškami obsahujúcimi kazeín a rastlinné bielkoviny. 
  • Pozor si treba dať však na pridané látky ako sú napríklad stimulanty (kofeín, zelený čaj, guarana atď.) a umelé sladidlá. 
  • Väčšina proteínových práškov obsahuje umelé sladidlá a ak ste čítali tento článok, tak viete, že napríklad aj v mäse sa nachádzajú takéto látky. Umelé sladidlá sa nachádzajú aj v rôznych mliečnych výrobkoch, ktoré sú bežne dostupné v potravinách a nenájdete na nich nápis “nevhodné pre tehotné ženy”.

Ak sa teda rozhodnete, že jedna porcia proteínu alebo proteínovej tyčinky s umelým sladidlom raz za čas je pre vás v poriadku, šup do toho. No ako s mnohými vecami, všetkého veľa škodí. 

Takže na záver

  • Dostatočný príjem bielkovín je počas tehotenstva dôležitý, nielen pre vývoj dieťaťa ale aj na podporu orgánov mamičky, ako aj na zníženie rizika tehotenských komplikácií.
  • S príjmom bielkovín to však netreba počas tehotenstva ani preháňať, a preto, ak prijímate dostatočne množstvo bielkovín zo stravy, suplementácia nie je potrebná.
  • Najideálnejšie je prijať bielkoviny z viacerých zdrojov potravín. 
  • Proteínové prášky môžu byť srvátkové, hovädzie, kazeínové, hráškové, ryžové (rastlinné)  alebo viaczložkové.
  • Ak sa rozhodnete použiť proteínový prášok, vyberte si  čistý proteín, ktorý neobsahuje ďalšie pridané látky spomínané vyššie.
  • Najideálnejšie je vybrať si ten bez pridaných sladidiel alebo použiť tie, ktoré sú sladené so stéviou.
  • Nespoliehajte sa na príjem bielkovín len z proteínových práškov, ale použite ich skôr ako doplnok a spestrenie vyváženej stravy. 
  • Hlavne sa vyhýbajte stresu (z maličkostí), ktorý môže spôsobiť viac škody ako jedna proteínová tyčinka s umelým sladidlom.
  • Samozrejme, vždy sa poraďte so svojím lekárom pred tým, než užijete akýkoľvek doplnok stravy.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response