Premium

Najnovší komplexný prehľad o vláknine a vplyve na zdravie. Potvrdzuje, čo už dávno vieme?

Vláknina je dôležitá, mali by sme konzumovať aspoň okolo 10 g vlákniny na každých 1000 kalórií. Niečo nové? Nie. Tento mesiac však uzrela svetlo sveta práca, ktorá je označená ako komplexný prehľad systematických preskúmaní a meta-analýz.

Podľa výskumníkov sme tu ešte nemali niečo, čo by komplexne zachytilo výsledky spojené s príjmom vlákniny a systematicky posúdilo kvalitu a silu dôkazov v súvislosti so a zdravotnými benefitmi. A tak to napravili, pričom sa pracovalo s 1351 článkami.

Vyšší príjem vlákniny bol spojený s nižším rizikom kardiovaskulárnych ochorení (KVO) a najmä koronárnej artérie (koronárna tepna je tepna, ktorá privádza krv do srdcovej svaloviny a vyživuje ju. Sú preto dosť zásadné pre srdečnú činnosť) a úmrtí spojených s KVO. Ďalej so znížením LDL cholesterolu, niekoľkých druhov rakoviny (pankreas, žalúdok, pažerák, hrubé črevo, endometria (zhubný nádor vnútornej výstelky dutiny maternice), prsníka či obličiek). Asociácie boli aj pri mŕtvici a cukrovke 2. typu (tu dokonca až o 19 %, pričom bolo zahrnutých vyše 359 000 ľudí).

Takže to máme oficiálne aj pri najväčšom preskúmaní, ktoré si zobralo na paškál vlákninu.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.