Premium

Porovnanie keto a neketogénnej diéty v súvislosti so zdravím

Slanina, vajíčka, maslo, mňam. Dobroty, ktoré obľubujú nielen keto priaznivci. Čo vieme? Ketogénna strava môže byť účinnou stratégiou na chudnutie tuku. Ketogénna strava nie je metabolicky výhodnejšia a ani efektívnejšia pri strate tuku v porovnaní s inou kalorickou reštrikciou, pokiaľ sú identické kalórie a bielkoviny. No poďme sa presunúť na otázku zdravia, ktorú riešila štúdia z mája 2019.

Subjekty boli počas štyroch týždňov na “klasickej” diéte s 15 % bielkovinami, 50 % sacharidmi a 35 % tukmi. Potom sa prepli na keto diétu (15 % bielkovín, 5 % sacharidov, 80 % tukov). Po tomto období mali ľudia zvýšený celkový cholesterol, LDL a C-reaktívny proteín viac, ako by mali byť bežné hodnoty. Výsledky ukázali, že ketogénna diéta zhoršila výsledky v rámci krvných lipidov a zvýšila zápaly. Veľa keto fanatikov ti totiž tlačí do hlavy, ako môžu jesť steaky, klobásky, vajcia a saturované tuky vo veľkom, pričom “optimalizujú” zdravie. Veda však tieto reči nepodporuje. A keď sa pozrieme na náš komplexný článok týkajúci sa tukov, nie je to samozrejme žiadne prekvapenie.

Netreba však uzavrieť tému ketogénnej stravy a povedať, že taká strava je nezdravá. Len si treba uvedomiť, že to nie je o kilách hovädziny, salámov, klobás a o hromade masla. Aj keď ta keto fanatici lákajú práve na tieto potraviny. Treba voliť (aj) zeleninu s nízkym počtom kalórií, prevažne mononenasýtené tuky a pokiaľ budeš v deficite a budeš chudnúť tuk, pravdepodobne sa tieto zdravotné ukazovatele zlepšia. Ketogénna strava však z tohto hľadiska nie je nadradená a benefity sa logicky preukážu aj pri inom (ne-keto) rozvrhnutí makroživín. Takže ak budeš niekde počuť, že keto diéta je proste zdravšia než “iná/klasická” diéta, resp. kalorická reštrikcia, vieš, že by si mal brať ďalšie informácie od takého človeka s rezervou. Nalákať sa na klobásky a masielko je ľahké, ale zostaviť optimálnu výživu počas dňa už nie. Vedz, že keto nie je superčarovné stravovanie. Vytvorí ti len potrebný deficit (zase sme pri práci s kalóriami) a ak si myslíš, že je to pre teba dlhodobo, ideálne do konca života udržateľný spôsob stravovaia, choď do toho. V opačnom prípade skús popremýšľať, či nie je pre teba lepšia cesta.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.