Premium

Preskúmanie z roku 2019 riešiace súvislosť medzi príjmom umelých sladidiel a zdravím

Úvod roka 2019 (je február vlastne ešte úvod?) patrí aj veľkému preskúmaniu, ktoré sa zaoberalo umelými sladidlami a zdravím u všeobecne zdravej populácie, ale aj u ľudí s nadváhou/obezitou a u detí. Dosť toho určite vieš už z nášho článku o umelých sladidlách a ďalšie zaujímavosti sme rozobrali aj v inom Premium príspevku. Aktuálny výskum však pridáva do problematiky široké spektrum výsledkov v oblasti zdravia s cieľom určiť možné spojenie užívania umelých sladidiel vo všeobecnosti u zdravej populácie.

Celkovo sa riešilo 56 individuálnych štúdií a 35 observačných štúdií. Prejdeme rovno k výsledkom, ktoré ťa zaujímajú asi najviac. Pri chudnutí sa nepreukázali žiadne negatíva či pozitíva. Žiadny efekt sa nepreukázal ani u hladiny inzulínu, ani v rámci zmeny chutí, teda umelé sladidlá nijak neovplyvnili chuťové preferencie ľudí. Pri téme rakovina sa takisto nepreukázali zmeny, rovnaké výsledky boli aj pri ľadvinových ochoreniach. Kognitívne funkcie, nálada, správanie či depresie? Takisto bez zmien. Dokonca sa preukázal drobnučký pozitívny efekt na pokles krvného tlaku v porovnaní s tými, ktorí konzumovali nápoje s cukrom.

Aktuálne preskúmanie nám hovorí, že neexistujú žiadne presvedčivé dôkazy, ktoré by poukazovali na dôležité zdravotné prínosy či negatíva užívania umelých sladidiel v rámci širokého spektra zdravotných ukazovateľov. Ak je tu medzi nami stále niekto, kto si odopiera Pepsi Max či Red Bull bez cukru, aj keď má na to sem-tam chuť, tak kľud. Máme február 2019 a stále sa nepreukázali negatíva, kvôli ktorým by sme mali všetky nápoje či potraviny s umelými sladidlami vyhodiť.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.