zdroj: https://pixabay.com/de/photos/christmas-dinner-buffet-fest-2428029/
Premium

Priberanie počas sviatkov a dovoleniek: Skutočnosť alebo fikcia?

Sviatky, obdobie šťastia a pokoja, kedy si chcú všetci oddýchnuť, dobre sa najesť a nič neriešiť. Podobným obdobím sú napríklad aj letné dovolenky. Najlepšie, ak sú all inclusive. Žiaľ, ako všetci vieme, sú to obdobia s predzvesťou neželaného efektu. Priberania! Niečo načrtol aj kolega Simon v najnovšej vianočnej časti Fitclan podcastu, ale dnes sa pozrieme nielen na spomínanú štúdiu v podcate, ale i ďalšie zaujímavé dáta trochu podrobnejšie.

zdroj: https://pixabay.com/de/photos/christmas-dinner-buffet-fest-2428029/

V tejto review ešte z roku 2000 skúmali obdobie od vďakyvzdania až po nový rok (6 týždňov). Prírastok na hmotnosti bol v priemere “iba” 0,37 kg. Avšak u osôb s nadváhou alebo obezitou to bolo až 14 % > 2,3 kg! Navyše, u celej skupiny tento prírastok predstavoval až 51 % z toho, čo pribrali za celý rok. To potvrdila aj táto nadväzujúca štúdia, pretože prírastky na váhe pred a aj po sviatkoch boli minimálne oproti tým,  z obdobia sviatkov.

Zdá sa, že môžeme konštatovať nasledovné. V období sviatkov sa zvyšuje telesná hmotnosť u dospelých. Dokonca aj u tých, ktorí sa snažia schudnúť a mať jedlo pod kontrolou (self-monitoring). Treba dodať, že určitá forma sebakontroly má úspech. Zaujímavé je, že u detí, adolescentov a študentov vysokých škôl sa nezistil jednoznačný trend. Z toho vychádza, že práve my dospelí sme na tom najhoršie. V priemere pribrali všetky skupiny skoro až 1 kg, avšak keby sme brali do úvahy iba dospelých, toto číslo by bolo isto vyššie. Žiaľ, ani bežné cvičenie (5 hodín za týždeň) nezabránilo prírastku hmotnosti. A nezachráni nás ani fakt, že sme aktívnejší pred sviatkami, pokiaľ počas nich zmeníš svoj prístup. Veď treba si konečne oddýchnuť, nie? No nie, keď bežný silový tréning nestačí na viac ako 100 g majonézového šalátu a zabehnúť si maratón pravdepodobne neplánuješ.

Krásne to demonštruje aj tento graf, kde došlo k porovnaniu troch krajín (Nemecko, Japonsko a USA) počas sviatkov. Celkovo sa zvýšila váha o 0,7 % (0,6 kg) u subjektov z USA a o 1,0 % (0,8 kg) u subjektov z Nemecka počas vianočných sviatkov. U subjektov z Japonska to bolo o 0,7 % (0,5 kg) predovšetkým počas Zlatého týždňa. Trend zvýšenej hmotnosti však môžeš vidieť aj na konci augusta a začiatku septembra (následky dovoleniek), a potom klasicky počas Veľkej noci.

zdroj: Helander EE, Wansink B, Chieh A. Weight Gain over the Holidays in Three Countries.N Engl J Med. 2016

Takže čo si z toho všetkého zobrať?

  1. Určitá forma sebakontroly vie predísť zbytočným kilám navyše (jedenie maximálne do sýtosti, trackovanie kalórií, denné váženie sa, intermittent fasting, atď.)
  2. Zdá sa, že tento problém sa týka viac nás dospelých ako detí. Samozrejme, nebude to bez výnimky! Deti sa zrejme viac hýbu a jedia skôr na základe reálneho hladu a nie emocionálneho hladu.
  3. Priberanie počas sviatkov a dovoleniek tvorí prevažnú časť medziročného nárastu našej hmotnosti. Najviac priberajú práve tí, ktorí to najmenej “potrebujú”.
  4. Jeden tréning ťa síce nespasí, no vyšší NEAT + tréning môže.
  5. Chceš veľa jesť a (ne)pribrať minimálne, tak buď vysoko fyzicky aktívny a neseď len pred telkou. Inak sa nesťažuj a nejedz toľko :)


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Coach_Vilo
V skratke: - 13 rokov v hre so železom - 11 súťaží - 6 rokov osobné trénerstvo - IIFYM / IF / Flexible dieting - Fitclan & 365 Gym coach/speaker - JUDr., PhD.