Premium

Väčšie porcie ako krok k priberaniu?

Jedna z teórií, prečo úroveň obezity neustále stúpa, je označená ako tzv. „obezogénne prostredie“. Stručne povedané, naše prostredie prispieva k zvyšovaniu hmotnosti viac ako kedykoľvek predtým. Dnes nie je problém dostať sa k jedlu v podstate kdekoľvek a kedykoľvek. Fastfoody, reštaurácie a supermarkety sú všade naokolo. Ich sortiment je veľmi pestrý, pre väčšinu cenovo dostupný a samozrejme, pri nekonečných možnostiach, super kalorický. Až 94 % jedál z bežných reštaurácií a 72 % jedál z rýchleho občerstvenia obsahuje minimálne 600 kalórií na porciu. Tento problém sme už rozoberali v článku Stravovanie v reštaurácii a kalorická realita, ktorú často nechceš vnímať.

Zdroj: https://pxhere.com/en/photo/1526089

Predstav si, že by ti bol pravidelne servírovaný napríklad väčší kebab. Podľa tohto výskumu je viac ako pravdepodobné, že zješ viac, ako keby ti bol podávaný menší. Logicky by sme k rovnakému záveru asi dospeli aj my. Neviem ako ty, ale keby mne dali väčší kebab za rovnakú cenu, tak som len rád! Zaujímavé je, že hoci zjeme viac, na zmenu chuti do jedla to nemá výrazný vplyv. Väčšina ľudí je schopná pokračovať v jedení. Bolo to potvrdené v tejto 11-dňovej štúdii, v ktorej ľudia jedli počas všetkých 11 dní viac, bez toho, aby to následne kompenzovali a znížili ďalší príjem potravy. A teraz si predstav, že ich porcie boli za tento čas zväčšené až o 50 %! Dokopy to predstavovalo za 11 dní 4636 Kcal navyše. Tu sa dokonca zistilo, že ľudia sú schopní si viac odkusnúť, keď sú porcie potravín väčšie. No kto by to čakal.

Zdroj: https://makingsenseofsugar.com/uk/blog/msos_quiz/portion-sizes/

Zvyšujúcu tendenciu má nielen dostupnosť jedla ale aj veľkosť porcií. Jasné, niekto podotkne, že ide o Ameriku a nie o nás. Čiastočne súhlasím, že fastfoodové porcie sú väčšie v USA ako v Európe. Avšak štúdie pochádzajú okrem USA [1, 2, 3, 4, 5] aj z Veľkej Británie [6, 7], Dánska [8] a Holandska [9], a tie celkovo potvrdzujú tento trend. Všetky z nich preukázali, že veľkosť porcií mnohých energeticky nabitých potravín sa v posledných desaťročiach zvýšila a na trh so sebou prinášajú aj superveľké porcie. Meta-analytický prehľad ukazuje, že pri dvojnásobnej veľkosti porcií sa spotreba energie zvyšuje v priemere o 35 % (1). Niekto môže argumentovať, že napriek väčšiemu obalu sáčku čipsov je ich tam podstatne menej ako v minulosti. Tu však treba vnímať kontext toho, o čom hovorím. Keď sú k dispozícii bohatšie a pestrejšie možnosti stravovania, ľudia s väčšou pravdepodobnosťou zjedia viac potravín = viac kalorií. V bežnom pracovnom živote vedie obed s vysokým obsahom energie k významnému zvýšeniu kalorického príjmu, a to sa rovná nárastu hmotnosti. Jednoducho povedané, keď príde veľká porcia, zjeme viac.

Realita je taká, že naozaj žijeme v obezogénnom prostredí. Jeme viac energeticky hustých potravín a často jeme v zhone, bez uvedomovania si daného jedla. Kupujeme väčšie porcie/balenia/menúčka, pretože sú reklamne propagované, lákavejšie a máme pocit, že aj výhodnejšie. To všetko, v kombinácii s málo aktívnym životným štýlom, vedie bežných ľudí k nadmernej konzumácii kalorií a postupnému priberaniu na váhe.

 

Použité zdroje:
Bdccarpenter – how much have portion size grown?

Steenhuis I, Poelman M. Portion Size: Latest Developments and Interventions. Curr Obes Rep. 2017;6(1):10–17. doi:10.1007/s13679-017-0239-x

(1) – pre úplnú objektivitu treba dodať, že tento efekt má svoje limity. Rozšírená analýza poukázala totiž na to, že účinok veľkosti porcií nie lineárny (curvilinear) a čím častejšie sa porcie zväčšujú, účinok sa znižuje. Analýza tiež ukazuje, že efekt je slabší medzi deťmi, ženami a jedincami s nadváhou, ako aj pre potraviny nesnackového charakteru = v prípadoch, kedy sa venuje konzumovanému jedlu viac pozornosti.

Zdieľaj kvalitný obsah ďalej

0Shares

Leave a Response

Coach_Vilo
V skratke: - 13 rokov v hre so železom - 11 súťaží - 6 rokov osobné trénerstvo - IIFYM / IF / Flexible dieting - Fitclan & 365 Gym coach/speaker - JUDr., PhD.