Premium

Ženy vs. muži. V čom sú odlišní v súvislosti s fitness?

Poznáš tu známu vetu: “ženy to majú ťažké” alebo skôr, ako povedal Lyle McDonald – známy profík v oblasti fitness a výživy –  “women are screwed”.

Prečo sú ženy “komplikované”?

Keď sa pozrieme na štruktúru orgánov, väčšina je rovnaká u oboch pohlaví. Napríklad srdce, pľúca , svaly, atď. (samozrejme okrem genitálií). Avšak, nie je to novinka, že muži a ženy sú výrazne rozdielni nielen po anatomickej, ale hlavne aj fyziologickej stránke. Pred tým, než začneme rozoberať ženy  (menštruačný cyklus, diéty, tréningy, atď.), si pripomenieme tieto rozdiely. A treba podotknúť, že vetička o tom, ako to majú ženy ťažšie, naozaj neslúži len ako výhovorka, ale je to realita vo viacerých smeroch (ak si žena, vieš ,o čom píšem. Ak si muž, možno s tým ešte veľmi nesúhlasíš).

  • Ženy sú väčšinou ľahšie a nižšie ako muži. Okrem toho, ženy majú menej LBM (lean body mass – telesná hmota bez tuku) a viac tuku ako muži.
  • Rozloženie tukov je tiež výrazne odlišné u žien ako u mužov a je to často viditeľné že, ženy “nosia” viac tuku v dolnej časti tela ako muži.
  • Ženy majú zároveň širšie bedrové kosti, ktoré ovplyvňujú biomechaniku kolien a tak zvyšujú riziko zranení. Na druhej strane, ženy sú väčšinou flexibilnejšie ako muži.
  • Využitie makroživín sa líši tak, že ženy využívajú sacharidy a tuky inak počas odpočinku, počas tréningu, a po jedle ako muži, ktoré tiež ovplyvňuje stratu tuku a hmotnosti.
  • Športový výkon u žien sa často líši o -10 % u žien oproti mužom vo väčšine športov.
  • Aj keď je výkon odlišný, ženy a muži reagujú skoro rovnako na tréningové metódy a následovné zlepšenia.
  • Avšak, najväčšie a najvýraznejšie  rozdiely medzi mužmi a ženami sú hormonálne, hlavne kvôli existencii menštruačného cyklu. Ženy prejdú viacerými hormonálnymi zmenami v priebehu jedného mesiaca, zatiaľ čo mužské hormóny sú viac menej stabilné počas celého mesiaca (viď článok o menštruačnom cykle pre viac detailov). Aby toho nebolo málo, mnoho žien používa hormonálne antikoncepcie, ktoré majú ešte väčší vplyv na ich fyziológiu/ fungovanie, na ktoré sa pozrieme v nasledujúcich článkoch.

Tento krátky popis, resp. súhrn rozdielov by mal slúžiť ako intro k článkom o cvičení a strave (no hlavne zdraví) špecificky pre ženy, o ktorých vám budeme prinášať informácie nielen v Premium sekcii.

Zdroj: Lyle McDonald. The Women´s book: A guide to nutrition, fat loss and muscle gain. Volume 1. 2017.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response