Premium

Známa súčasť energeťákov nazvaná taurín. Má pozitívny efekt na zlepšenie výkonu?

Keď sa povie taurín, veľa z vás si asi predstaví redbull. Ide o pomerne známu látku medzi ľuďmi, ktorí možno o fitness ani len nezakopli.

Táto organická kyselina s obsahom síry je obsiahnutá úplne bežne v potravinách, napríklad v mäse. Veľa výskumov označuje taurín za akéhosi agenta srdca a krvi, ktorý poskytuje množstvo zdravotných benefitov. Ale ako predtréningový nakopávač alebo pomôcka na zlepšenie výkonu? Dosť výskumov túto vec nepodporovalo, aj keď vzniklo len veľmi málo tých, ktorých metodológia v spojení s typom skúmania a meraní bola nejak očarujúca.

Teraz tu ale máme meta-analýzu z tohto mesiaca, ktorá riešila suplementáciu taurínu pri vytrvalostnom výkone. Kľúčovou pointou meta-analýzy je, že dávka 1-6 g taurínu môže mať malý pozitívny účinok na vytrvalosť. Tieto účinky boli označené ako “malé až mierne”. Keď sa meral tzv. čas do vyčerpania, v tomto prípade účinky o trošku zvýšili.

Meta-analýza pozostávala z vyhľadávania 3431 prác, z ktorých bolo samozrejme niekoľko stoviek odstránených, aby sa zabezpečili len tie relevantné. Pozitívom je, že boli odstránené všetky výskumy, kde sa taurín kombinoval s inými suplementami. Na druhej strane, zaujímavé by bolo pozrieť sa na tie, kde bol kombinovaný napríklad s kofeínom, kedy môžeme predpokladať synergický, a teda ešte výraznejší efekt, ale to je len špekulácia.

Podľa týchto výsledkov teda vieme povedať, že taurín v množstve 1-6 g denne dokáže zvýšiť vytrvalostnú kapacitu a zlepšiť tvoju výkonnosť.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.