Zdravie

CBD: Látka, ktorá je povolená všade okrem Slovenska. Má reálne účinky aj pre športovcov?

CBD sem, CBD tam. Za posledného pol roka dáme ruku do ohňa za to, že si o CBD už niečo počul. Českí aj slovenskí raperi začali biznis s CBD, v zahraničí si CBD kvapky dáva pod jazyk množstvo influencerov a mien ako Morgan Freeman, silák Eddie Hall či zápasník Nate Diaz a ide o novodobú vec, ktorá zaujíma najmä predajcov doplnkov výživy. Ako prezrádza nadpis, sme jediná z členských krajín EÚ, kde je CBD zakázané, aj keď sa objavovali správy, že od januára 2020 sa to zmení.

CBD = kanabidioly. Látky, ktoré sa nachádzajú v rastlinách konope. Ak toto číta niektorý rodič a už má na jazyku, že prečo píšeme o marihuane a drogách, treba povedať, že CBD nie je psychoaktívna látka a nejde o THC, ktoré obsahuje desiatky kanabionidov. Keďže však v tele máme rozličné receptory, naše telo na CBD môže reagovať. V Česku je CBD legálne dlhšie, v Rakúsku naň máš špecializované obchody, CBD kúpiš aj na pumpe, no a mydlá či mastičky s CBD nájdeš dokonca aj v drogérii.

zdroj: https://pxhere.com/en/photo/1598535

Podľa prieskumu spred troch rokov na takmer 2500 ľuďoch, až 62 % respondetov uviedlo, že CBD využívajú na liečbu zdravotného stavu, konkrétne išlo o bolesť (chronická či kĺbová), ktorá bola na prvom mieste, ďalej úzkosť/depresia a nasledovali problémy so spánkom. Štúdie o CBD sú prevažne na hlodavcoch alebo in vitro (v labáku), a to je hneď prvý problém. Jednoducho tie dáta, ktoré máme, nie sú dostatočné. Ale nevadí, pozrieme sa aspoň na to, čo máme. Rozdelíme si to na 3 kategórie. Na tie, ktoré opisovali respondenti. Vychádzať budeme hlavne z výborného AARR review Alana Aragona, kde odborníci riešili mnohé zaujímavé štúdie.

BOLESŤ & CBD

Rečí o tom, že CBD niekomu pomohlo s bolesťou, je dosť. Pre relevanciu to však nestačí, však? Ak ide o analgetiká liečiace bolesť, placebo tu funguje neskutočným spôsobom, o čom hovorí aj tento výskum. Keďže doposiaľ prevažujú hlavne spomínané zvieracie štúdie, začnime nimi. Pri chronickej zápalovej a neuropatickej bolesti sa benefity ukázali, a to nejedenkrát. U potkanov. A vieme, že rozdiely medzi ľuďmi a potkanmi sú, čiže aj keď je CBD známa protizápalová látka, ťažko povedať jednoznačné stanovisko.

U ľudí máme výskum, kde transdermálna aplikácia CBD pomohla pri jedincoch trpiacich dočasnými temporomandibulárnymi poruchami (skupina zdravotných problémov súvisiacich s čeľusťou. Tieto poruchy môžu spôsobiť citlivosť kĺbov, bolesti tváre a ťažkosti s pohybom kĺbov). A výsledky neboli malé. Bavíme sa o znížení bolesti na stupnici zo 70,2 % na 9,81 % v porovnaní s placebo skupinou.

Perorálne CBD biologickú dostupnosť len 6 % v dôsledku štiepenia, takže transdermálna aplikácia môže byť naozaj účinná. No ešte pred tým, než pôjdeš do Česka či Viedne na pumpu kupovať CBD mastičky, treba si uvedomiť, že veľa krémov s obsahom CBD, ktorých je na trhu fakt množstvo, obsahujú aj rozličné iné látky (mentol a podobne), čiže účinok môže byť prostredníctvom placeba.

zdroj: https://www.pexels.com/

ÚZKOSŤ, DEPRESIA & CBD

V prvom rade, úzkosť si treba definovať. Môže ísť o tú známu klasiku, ktorú poznáme pred interview, pred testami a podobne. Avšak, tu je skôr reč o poruche, kedy je úzkosť chronická – generalizovaná úzkostná porucha (GAD), posttraumatická stresová porucha (PTSD) a panická porucha.

Ľudských výskumov pri tejto kategórii máme viac. V dvoch výskumoch sa preukázali benefity u zdravých ľudí aj u tých so sociálnou úzkosťou (SAD). V ďalšom pomohlo CBD zdravým jedincom, ktorí mali úzkosť pri verejnom prejave. Podľa štúdií sa však javí, že viac nerovná sa lepšie. 600 mg dávka totiž nemala lepší efekt ako polovičná dávka. Chronická úzkosť a CBD? To už je komplikovanejšie. Dôvod je prostý – málo výskumov. Aj keď nejaké ukazujúce benefity sú, ako sa píše v AARR, oba majú značné medzery. A depresie? Takisto – málo výskumov. Zase raz nejaké dáta na potkanoch ukazujúce benefity, ale nič, čo by sme mohli označiť za relevantné a spomínania hodné.

SPÁNOK & CBD

O spánku máme niekoľko článkov, dokonca i obľúbený diel Fitclan podcastu. No nikde sme CBD nespomínali ako jeden zo spôsobov, ktorý by nám mohol pomôcť so zlepšením kvality zaspávania či spánku samotného. Má CBD potenciál? Ehm, ánnie.. Pri tomto výskume sme mali ľudí trpiacich insomniou a výsledky ukázali, že ľudia zaznamenali lepší spánok. Išlo však o subjektami reportované výsledky, žiadne konkrétnejšie merania. V inom výskume sa benefity ukázali pri 600 mg CBD, pričom nešlo o priame účinky spojené so spánkom, ale zaznamenal sa sedatívny efekt. V ďalšom výskume na 26 zdravých ľuďoch sa dospelo k záveru, že 300 mg so spánkom nepomohlo a išlo o merania v rámci polysomnografie. Výskumov nie je moc (áno, zase raz, vieme…), no zatiaľ sa zdá, že CBD môže zlepšiť spánok len u ľudí, ktorí trpia insomniou, no zdraví jedinci benefit (nepočítame placebo) pozorovať asi nebudú.

zdroj: https://www.flickr.com/photos/145932970@N06/45556314805/

DÁVKOVANIE A NEGATÍVNE ÚČINKY?

Začnime tými negatívnymi účinkami. V úvode sme spomínali prieskum, no až teraz spomenieme aj to, že respondentov sa pýtali aj na negatíva. Tí (30,8 % z nich) spomenuli aspoň jedno, pričom najčastejšie išlo o sucho v ústach, eufóriu, hlad, červené oči a letargiu. Čo sa týka dávkovania, vo väčšine výskumov sa pracuje s množstvom 300 mg. Keď použiješ google a vyhľadáš si nejaké CBD produkty, CBD olej v celkovom množstve 300 mg ťa vyjde 25-35 eur. Nemusíš byť dobrý v matike, aby si vedel, že pri skúmanom účinnom dávkovaní by si minul poriadne veľa peňazí za niečo, čo ti vydrží krátko a o čom vieme málo. Veľmi, veľmi málo. Nehovoriac o fakte, že regulácie sú také, aké sú a nie vždy to, čo je uvedené na obale, je pravda. V jednom výskume sa zistilo, že 30 z 84 CBD výrobkov malo menší obsah CBD ako deklarovali a len 31 % produktov malo také množtvo CBD, ako na obale. Navyše, 18 z 84 produktov obsahovalo aj THC, čo pre testovaného atléta môže byť katastrofa.

V diskusiách medzi športovcami sme postrehli, že niektorí koketujú s myšlienkou, že vďaka protizápalovým účinkom môže byť CBD vhodné pre atlétov v rámci zlepšenia regenerácie, zníženia svalovej bolesti, lepšieho spánku, no všetko sú to viac-menej dohady a sme zvedaví, čo nám veda ešte prinesie. Ak sa objavia novšie výskumy so zaujímavými metodológiami a závermi, určite si na ne posvietime vo Fitclan Premium sekcii.

Použité referencie:
alanaragon.com/subscribers-area
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31938604
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31940016

Článok má iba informatívny charakter. Nikoho nenabádame k užívaniu akýchkoľvek látok.

Zdieľaj kvalitný obsah ďalej

0Shares

Napíš komentár

Simon Kopunec
Kedysi som trávil dni (niekedy aj noci) na serveroch Call of Duty. Dnes je to posilka a evidence-based svet výživy/zdravia. Založil som Fitclan a s celým tímom sa ti snažíme pomôcť na ceste za lepším, zdravším a úspešnejším ja. Samozrejme bez mýtov, bullshitu, a tak, aby si si užíval(a) celý ten proces.