Posilňovanie

Nie každého drep môže vyzerať na prvý pohľad nádherne. Všetci drepujeme trochu inak a ihneď nadávať na zlú techniku je chyba

Áno, opäť ďalší článok o drepoch. Tomuto úžasnému cviku sme sa už čo-to povenovali, kedy za zmienku určite stojí náš manuál, ktorý ti môže poslúžiť ako úvod do drepovania, no zároveň návod, ako tento pohyb správne vykonávať. Bohužiaľ, ako je momentálne cool a in všetko kritizovať, tak na internete sa objavuje často mnoho samozvaných odborníkov, ktorých inak ako “Form Nazis” ani nemôžme nazvať. Čo i len najmenší náznak porušenia techniky (alebo aspoň si to myslia), vidia ako zelené svetlo na pomyselnom semafore, ktoré ich usádza za klávesnicu a boj sa môže začať. Tu je však veľmi dôležite si uvedomiť, že i keď platia určité všeobecné pravidlá a odporúčania, nie všetci sme stavaní rovnako.

Okrem dĺžky stehennej kosti či trupu, nám ďalej dôležitú úlohu pri drepovaní zohráva napríklad mobilita, flexibilita, roky strávené vo fitku, smerovanie špičiek či dokonca obuv, ktorá nám dokáže určiť rozloženie nôh a naklonenie trupu. Ako už nadpis napovedá, každý jedinec do určitej miery vykonáva drep rozdielne. A tak by to aj malo byť.

zdroj: youtube.com

V tomto článku využijeme prevažne vizuálne materiály, pretože opisovať slovami to, čo je krásne viditeľné, by bolo pravdepodobne mrhanie času. Na obrázku nižšie vidíme dve stehenné kosti dvoch rôznych ľudí, kedy jedna smeruje skôr smerom nadol, no druhá hore. Myslíš, že dotyční budú drepovať rovnako? Asi ťažko.

zdroj: http://paulgrilley.com/bone-photo-gallery

Nižšie máme opäť dva rozdielne prípady. Všimni si hlavičku stehennej kosti (tá guľatá časť hore) a vidíš, ako je krk stehennej kosti vľavo viac predĺžený oproti tomu vpravo. Aj tento faktor ovplyvní spôsob drepovania a množstvo hodín na foam rolleri to určite nezmení.

zdroj: http://paulgrilley.com/bone-photo-gallery

Prejdime k tretiemu obrázku. Tu je krásne vidieť obrovský rozdiel v uhle, v ktorom je hlavička. Jeden z dvojice by pravdepodobne mal problém drepovať užšie, zatiaľ čo druhý človek by si takéto drepy užíval bezbolestne a príjemne. Jeden by mohol drepovať viac naširoko a druhý by mal pri takomto drepovaní značný diskomfort.

zdroj: http://paulgrilley.com/bone-photo-gallery

Ďalšie dva obrázky sú takisto zaujímavé. Bedrový kĺb je tvorený puzdrami na panve (tá časť dole – na obrázku vľavo na nej vidíš číselné označenie 3188) a hlavičkou na vrchu stehennej kosti. Všimni si, že na ľavom obrázku doslova vidíš do puzdra, pričom vpravo nie a puzdro je “skryté”. Osoba vľavo by pravdepodobne s drepmi na úzko nemala problém, osoba vpravo áno a prifarbene povedané, narážala by sama do seba. Ani strečovanie od rána do večera ti tu naozaj nepomôže.

zdroj: http://paulgrilley.com/bone-photo-gallery
zdroj: http://paulgrilley.com/bone-photo-gallery

Obrázkov nie je nikdy dosť, a tak sa ešte na záver môžeme pozrieť na “experiment” B. Contrerasa. Dve ženy, rovnaká výška. Vľavo vidíš Maren, ktorá má dlhší trup a kratšie stehenné kosti a vpravo je Brett s kratším trupom a dlhšími stehennými kosťami.

zdroj: bretcontreras.com

A teraz mrkni na ich drep. Maren je vzpriamená, preferuje high bar drepy a dokážš ísť pekne hlboko. Brett sa očividne nakláňa vpred (kvôli väčšej dĺžke stehennej kosti), preferuje low bar drepy a ide kúsok pod paralel.

zdroj: bretcontreras.com
zdroj: bretcontreras.com

Ako Bret hovorí, mechanika drepu je značne ovplyvnená anatómiou a antropometriou (veda o meraní vonkajších znakov ľudského tela). Pre vzpriamenejší drep ti môže pomôcť vyššia poloha päty (vzpieračské topánky), väčšia pohyblivosť členku, kratšia dĺžka stehennej kosti a väčšia dĺžka trupu, širšia pozícia chodidiel pri drepoch, väčšia abdukcia kolien (čiže vytočenie von), vyššia pozícia činky na chrbte či sila kvadricepsov. Naopak, ako faktory ovplyvňujúce nakláňanie pri drepoch Bret uvádza žiadnu eleváciu päty (klasické topánky ako Conversy), väčšia dĺžka stehennej kosti, kratší trup, užší postoj pri drepoch, menšia abdukcia, nižšie poloha činky na chrbte či vyššia sila sedacích svalov.

Inými slovami, nie všetci sme stavaní na luxusné a ťažké drepy. Tento fakt však samozrejme netreba zobrať automaticky ako výhovorku a biť sa do hrude, že nebudeš drepovať, lebo nie si dobre stavaný. V každom prípade, ide o krutú realitu a dúfame, že tento článok mnohým zabráni hneď kritizovať techniku iných. Počúvaj svoje telo a drepuj tak, ako je pre teba najideálnejšie a zároveň najkomfortnejšie. Taktiež si treba uvedomiť, že až prehnané pitvanie techniky je viackrát naškodu, no na obhajobu “Form Nazis” treba poznamenať, že určité pravidlá ako správne drepovať existujú.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.