zdroj: yourgymtrainer.com
Zdravie

Štíhla obezita ako nešťastný problém nielen žien, ale i mužov

Existujú ľudia a je ich naozaj dosť, ktorí nemajú žiadne alebo len veľmi malé množstvo svalov. Navonok vyzerajú v poriadku, zdravo, keďže oblečenie toho zamaskuje veľa, ale bez neho je ten pohľad trocha iný. Všetko sa zdá byť fajn, až do bodu, kedy sa majú takíto nešťastníci vyzliecť. Jedine oni(y), zrkadlo, priateľ(ka) a doktor vedia, že to nie je tak, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Zoberme si napríklad dve ženy, ktoré nosia rovnaké číslo oblečenia. Obe môžu vyzerať na pohľad rovnako, ale jedna má viac svalovej hmoty a viac kilogramov ako tá, ktorá má možno menej kíl, ale tuk prevláda nad svalmi. Dokonca obe môžu mať úplne rovnakú hmotnosť, ale samotný výzor by zaskočil mnohých. Stále sa bavíme o skinny-fat ľuďoch, alebo inak povedané osobách, ktoré trpia tzv. štíhlou obezitou.

zdroj: http://www.suttonimpactstudio.com/
zdroj: yourgymtrainer.com, http://www.suttonimpactstudio.com/

Čím je spôsobená štíhla obezita?

Faktorov je samozrejme viac, ale väčšinou je to zlým rozložením makronutrientov v strave a hlavne absenciou bielkovín, ale i tukov. Jete len zeleninu, ovocie. Kvôli absencii tukov, bielkovín a silových cvičení svalová hmota nehrozí (úplní začiatočníci môžu teoreticky nabrať nejakú hmotu aj v deficite, čo sú tzv. “noob gains”). Ak nebudete jesť bielkoviny (resp. ich bude nedostatok), vaše svaly, resp. telo sa vám neodvďačí zo všetkých tých sacharidov a fruktózy z ovocia, čo je samozrejme tiež cukor, prírodný, ale cukor. Dôvodom štíhlej obezity sú taktiež rôzne populárne diéty sľubujúce rýchle účinky. Väčšinou vďaka extrémnym diétám stratíte ešte aj to málo svalov, ktoré máte.

Čo robiť? Určite nezačínať ďalšiu populárnu diétu sľubujúcu úbytok tuku. Žiaľ, pri každej tejto diéte, krátkodobého charakteru, pripomeňme, schudnete prevažne zo svalov. Dôvod? Nedostatok bielkovín na udržanie svalovej hmoty a celkovo, spomínané diéty nevedomky narábajú s kalóriami, resp. makronutrientami tak, že sa dostanete pod kalorický príjem na hodnote pod vašim bazálnym metabolizmom, čo je zlé, veľmi zlé! Prevažne pri ženách je známe, že veľmi rady skúšajú rôzne detoxikácie, len aby sa extrémnym spôsobom zbavili nadbytočných kilogramov. Okrem toho, že tieto zázračné detoxy nás urobia nesmierne hladnými, môžu byť pre naše telo veľmi nebezpečné a zdraviu neprispievajúce, ba naopak.

zdroj: healthyfoodkings.com

Chcete patriť do kategórie štíhlej obezity? Chcete recept?

I keď ľudia trpiaci, nazvime to skinny fat syndrómom nemusia na prvý pohľad vyzerať nezdravo a tučne, o čom sme písali v úvode článku, môžu mať podobne kritické zdravotné problémy ako tí, ktorí sú skutočne obézni. Žiaľ, ak niekto trpí štíhlou obezitou, z dlhodobého hľadiska má tiež šancu ochorieť na inzulínovú rezistenciu, ktorá sa doteraz spájala len s obéznymi ľuďmi. Taktiež sa môžu objaviť problémy s vysokým krvným tlakom, zvýšeným cholesterolom, atď. Ak si ale teraz myslíte, že nekonečné množstvo brušákov vás zbaví tuku z brucha a naberiete svaly, nekonečné množstvo 30-dňových výziev v robení drepov vám vypracuje zadok ako brazílskej modelke, tak sa zamyslite ešte raz. Rýchlo zabudnite na tieto rady premúdrelých guru-ov sľubujúcich skvelé výsledky.

Nezabudnime si taktiež pripomenúť, že neustále diétovanie nie je pred štíhlou obezitou tá najlepšia prevencia. Každý chce mať v dnešnej dobe tehličky na bruchu, ale žiaľ, sú ľudia, ktorí to majú jednoduchšie a sú ľudia, ktorí sa musia poriadne nadrieť, aby vlastne nejaké kocky na bruchu uvideli. Taktiež si zapamätajte, že sixpack nerovná sa automaticky zdravie, aj keď niektorí obetujú zdravie pred pekáčom buchiet (tým na bruchu, samozrejme). Bez práce nie sú koláče  a bez svalov bohužiaľ nebudeme vyzerať zdravšie.

Ak naozaj chcete byť skinny fit a nie skinny fat, tak ako prvé by ste sa mali pozrieť na to, čo váš jedálniček obsahuje a v akom množstve. Žiaľ, svaly nemajú radi nízkosacharidovú a ani nízkotučnú diétu, svaly milujú sacharidy, dostatok bielkovín a taktiež tukov. To, či už uprednostníte sacharidy, alebo si doprajete viac tukov na úkor sacharidov je na vás, do toho vám nebudeme kecať, pretože každý sme iný a niekomu vyhovuje to, druhému ono. V každom prípade, ako sa vydať na cestu za vysnívanou postavou správnym spôsobom, nájdete v sekcii Výživa a tiež napríklad v článkoch o princípoch progresívneho zvyšovania záťaže alebo zefektívnenie tréningu.

Aj tieto ženy majú rovnakú hmotnosť, rozdiel vo výzore je však diametrálne odlišný

zdroj: onlinepersonaltrainer.es

Ďalším problémom je kardio

Ak je niekto v kalorickom deficite a snaží sa schudnúť, kardio nie je problém, i keď by mal byť používaný len ako pomôcka. Silový tréning by mal stále prevažovať. Ak chcete pekne vytvarované telo a ste na “zdravej váhe”, tak by ste sa mali sústrediť na silový tréning a budovanie svalov. Ženy, Hulk z vás nebude, to sa proste nedá bez rôznych steroidov. A veď vlastne, o ženách a cvičení sme si povedali dosť. Len nekonečnými hodinami na bežiacom páse či bicykli budete mať len ťažko vysnívanú postavu, jedine ak je vaším snom nízka váha, málo svalovej hmoty a rozhádzané hormóny (keďže mnohé ženy spájajú chudnutie s extrémne nízkym kalorickým príjmom). Takže sa prestaňte sústreďovať na číslo, ktoré ukazuje váha a začnite sledovať číslo kotúčov, ktoré drepujete.

Ďalej tu máme pojem toned body. Slovné spojenie, ktoré sa v zahraničí skloňuje až príliš často, prevažne v spojení so špeciálnymi diétami, detoxami a revolučnými metódami na chudnutie a skvelú postavu. Poviem vám dievčatá, slovo “vytónovať telo” je mýtus. Nič také neexistuje. Existuje len budovanie svalovej hmoty, vďaka čomu telo bude vyzerať štíhlejšie. Strácať tuk a naberať hmotu sa dá len v začiatkoch tréningu, závisí to aj od génov. Každý je iný. Ale štúdie tvrdia, že u nováčikov je to približne 6 mesiacov až 1 rok. V každom prípade, premeniť tuk na svaly? Nonsens! Čo zo začiatku robiť? Vyhodiť trojhodinové kardio a začať posilňovať, brať ho len ako pomôcku. Cieľom by malo byť najprv vybudovanie svalov a až potom nejaká tá pomalšia diéta v spojení s kardiom, no najlepšie bude z toho všetkého vytvoriť flexibilný životný štýl, ktorý nás robí šťastnými. Žiadne z extrému do extrému formy chudnutia. Ako sa hovorí, pomaly ďalej zájdeš.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.