Posilňovanie

51-ročný Kane oslavuje nový rok 2000 zhybmi, postavou a výkonmi zahanbí mnohých, no holduje aj marihuane

51-ročný milovník zhybov, ale i marihuany. Kane Sumabat, prezývaný Timbahwolf, má postavu, ktorú obdivujú mnohí. Mladí, i starší. Nový rok oslavuje 2000 zhybmi v jednom tréningu a cvičí už vyše 35 rokov. V staršom veku by sa chcel živiť maľovaním (vagín) a zaujme aj svojimi výkonmi. Hovoríš si, že čo je to za podivína?

51 rokov, 75 kg

zdroj: https://www.instagram.com/timbahwolf/

Život a cesta k cvičeniu

Narodil sa v Manile, hlavnom meste Filipín, a to v roku 1968. Jeho matka bola lekárka a otec inžinier. V roku 1973 sa však obaja rodičia vzdali svojho zamestnania kvôli lepším vyhliadkam a podmienkam pre svoje deti. Odišli teda bývať do Toronta, kde sa usadili. Mama vychovávala až 5 detí, zatiaľ čo mal otec dve zamestnania naraz, obe na plný úväzok. Pracoval ako robotník, keďže jeho stupeň vzdelania nebol v Kanade poznaný. Kane si spomína, že ešte keď bol malý, jeho otec začínal ráno rôznymi cvikmi s vlastnou váhou, a tak bola vášeň pre cvičenie v rodine svojím spôsobom rozkvitnutá.

Keď mal Kane 12 rokov, otec jeho najstaršiemu bratovi kúpil činky, u ktorých nechýbali betónové kotúče. Bol to však práve Kane, ktorý sa ich chopil ako prvý a už odvtedy pomaly začínal s cvičením. O dva roky neskôr si popri cvičeniu a čítaniu komiksov začal listovať aj kulturistické časopisy. V 16-tich opäť posunul level. Prvýkrát videl legendárny Pumping Iron a nebol to Arnold, ktorý ho motivoval, ale francúzska legenda Serge Nubret. Otec Kaneovi zadovážil lavičku na benchpress a neskôr aj tyč na zhyby. To boli začiatky Kanea, ktoré mu dali obrovský základ do budúcna.

Vľavo ako 19-ročný

zdroj: https://www.instagram.com/timbahwolf/

Po absolvovaní strednej školy šiel študovať anglickú literatúru na univerzitu v Toronte. Keď bol ešte študent, konkrétne v roku 1991, mu bola ponúknutá práca osobného trénera v komerčnom fitku. Aj keď sa mu táto práca páčila, Kane mal vždy sklony k umeniu. Neskôr teda nastúpil do práce na plný úväzok, ktorá sa týkala ilustrácií. Jeho ciele a ambície sa však menili. Keď mal 20 rokov, myšlienky stáť na pódiu a súťažiť ako kulturista, nahradili myšlienky o vkročení do ringu ako kickboxer. Cieľom bolo teda udržať si svalovú hmotu a postavu. Tréningy sa postupne stávali len akousi neuspokojivou rutinou, a tak nakoniec aj prestal trénovať. Myslel si, že všetok ten čas vo fitku mu tienil v ceste za nejakou úspešnou prácou a kariérou. Vtedy sa písal rok 1998.

Toto, pre Kanea depresívne obdobie, bolo však len chvíľkové. Vrátil sa späť k tréningom a začal makať tak, ako nikdy predtým. Tvrdá práca, konzistentnosť, sústredenie. Vášeň ku cvičeniu bola späť a bola ešte silnejšia. V roku 2001 sa takisto vrátil k trénerstvu. „Síce si v rámci cvičenia užívam výhody ako zlepšenie vzhľadu, zdravia, sily… ale všetko sú to sekundárne veci. Nikdy som nebol ten, ktorý je motivovaný nejakým súťažením, ale jednoducho vášňou.“

 

Strava & tréning

Asi ako každý, aj on si prešiel „clean eatingom“, teda čistým stravovaním. Avšak postupne, ako sa vzdelával v oblasti výživy, je už veľa rokov priaznivcom flexibilného stravovania / IIFYM a využíva aj princípy prerušovaného hladovania (intermittent fasting), kedy trénuje nalačno a prvé jedlo má až poobede.. A ako to má s cheat jedlom„Cheat jedlo sem-tam mávam. Pre mňa je to jednoducho jedlo, pri ktorom nepočítam kalórie a makroživiny. Pre niekoho by to mohol byť raňajkový sendvič s klobásou a vajíčkom z McDonaldu, pre mňa nie. Pre mňa je to odmena po ťažkom tréningu nôh. Čo milujem najviac je zmrzlina a čipsy. Spolu! Oh, a tiež pizza!”

Pár rokov dozadu sa rozhodol na Facebook zavesiť dlhý príspevok o výžive a niektoré výňatky a zároveň fakty z oblasti výživy, ktoré v príspevku napísal, si sem uvedieme: Rôzne faktory ako časovanie či frekvencia jedál nie je dôležitá, pokiaľ naplníte svoj denný príjem bielkovín a kalorický príjem. Síce je rozdiel medzi konzumáciou jedného jedla a šiestich malých jedál, no ak sa bavíme o jedení troch vs. šiestich, je to úplne jedno! Aj sacharidy, aj tuky sú zdroje energie – kalorický nadbytok, či už z jedného alebo druhého zdroja spôsobuje priberanie, nie je to o tom, či jeme menej sacharidov a viac tukov alebo naopak, je to o kalóriách. To je tá najdôležitejšia vec, ak sa bavíme o priberaní alebo chudnutí.

Tréningy obmieňa, niektoré obdobia cvičí viac “kulturisticky”, iné zas viac dynamicky a “funkčne”. Obľubuje aj cviky s vlastnou váhou a jedným z nich je front lever, ktorý určite niečo hovorí fanúšikom street-workoutu. Obľúbené cviky Timbawolfa? Ak by si mal vybrať len 3, boli by to zhybydrepy s činkou nad hlavou (overhead squat) a benchpress s opačným úchopom (reverse benchpress), ktorý je dobrý na vrchnú časť pŕstriceps. Brucho najradšej odcvičí zdvihmi nôh vo vise a cable crunchami. Väčšinou 10-12 opakovaní v supersérii. Priaznivcom kardia nie je. Keď už, rád robí supersérie, a to je jeho kardio, ako sám hovorí.

Ruky po 1700 zhyboch

Od roku 2013 oslavuje nový rok zhybmi. Na spomínaný rok to bolo symbolicky 2013 zhybov. Aktuálne takmer každý tréningový deň začína 100 zhybmi a určite odporúčam mrknúť na nedávne video s Jeffom Nippardom, ak ťa Kane zaujal. V niektorých menej typických cvikoch Jeffa položil na lopatky, no a samozrejme aj pri zhyboch.

Posledné 2 roky cvičí fullbody tréningy 5-7x do týždňa. Čím viac si pokročilý, tým je syntéza svalových bielkovín vo vrcholových hodnotách kratšia a dosahuje vrchol napríklad do 24 hodín, a tak nie je odveci svalovú partiu precvičiť takto často. O tréningovej problematike budeme mať však tento rok ešte slovo :)

Marihuana

Marihuanu fajčí v podstate každý deň, sem-tam menej a väčšinou cvičí “high”. Hovorí, že tréning mu to ovplyvňuje podľa toho, čo cvičí. Ak ide o ťažké váhy, marihuana na neho pôsobí negatívne a skutočne sa všetko zdá veľmi, veľmi ťažké. Ak ide o sústredenie, viac opakovaní a precítenie, pôsobí na neho pozitívne v súvislosti s mind-muscle connection, čiže prepojením svalov s mysľou.

Ak by ťa zaujímalo, ako sa vysporadúva s tzv. munchies, teda chúťkami na jedlo kvôli užívaniu marihuany, stále využíva prinícipy Intermittent Fastingu, takže ak keď doobeda fajčí, väčšinou si jedlo posúva až na poobednú hodinu, aby sa jednoducho nerozjedol. Ako aj Jeff Nippard hovorí, nie je moc výskumov na užívanie marihuany v spojení s kulturistikou, postavou a podobne, skôr v spojení s vytrvalosťou. Ukazuje sa neutrálny až jemne negatívny efekt na aeróbnu aktivitu. Čo-to sa hovorí aj o akútnom znížený testosterónu (aj keď nie pod fyziologické hranice), no ktovie. O vplyve marihuany na silu, svaly, zdravie a výkon sa pozrieme možno niekedy dobudúcna v nejakom kratšom Premium článku.

Kane je tak trochu zvláštny týpek, nie vo všetkom môže byť asi vzorom, ale je so svojím životom spokojný, aj v jeho veku podáva fascinujúce výkony, má závideniahodnú postavu a zdá sa, že v rámci stravy a cvičenia si prešiel mnohým a má v tom jasno a hlavne balans. Sledovať ho môžeš na jeho Instagrame.

Ďalšie použité referencie:
http://www.simplyshredded.com/kane-sumabat.html
http://www.cutandjacked.com/CutAndJacked-Interview-Kane-Sumabat
https://instagram.com/timbahwolffff/


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

1 komentár

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.