zdroj: fitclan.sk
Premium

Prepojenie svalov a mysle. Má táto technika vplyv na aktiváciu svalov alebo výkon?

O starej známej mind-muscle connection sa asi nemusím rozpisovať. Každý vie, čo sa hovorí. Maximálne sa sústreď na daný sval pri vykonávaní nejakého cviku a zabezpečíš si tým lepší svalový rast. Čo je na tom pravdy a skutočne existuje niečo ako prepojenie svalov a mysle?

V prvom rade, táto problematika je tak trochu náročná na interpretovanie a aj dáta sú rôzne. V každom prípade, pozrieme sa na novší výskum, kde bolo 20 atlétov (16 mužov a 4 ženy) tesne pred dvadsiatym rokom života. Merania sa vykonávali pri predkopávaniach. Účastníci štúdie sa najprv decentne zahriali na biku a následne prešli ku predkopávaniam. Stroj na predkopy bol izokinetický – teda je jedno, ako silno nohami vytlačíš tú podložku, ide stále rovnakú rýchlosťou smerom hore. Vo väčšine fitkách je taká tá klasika, že čím viac kopneš, tým rýchlejšie ti vyletí „podložka“ hore. Vykonávali 10 opakovaní s mentálnymi pomôckami (tzn. že pri robení cviku si niečo predstavuješ, ako to máš robiť, na čo sa sústrediť a pod.) a 10 bez nich s pauzou 15 minút medzi sériami.

Elektrická aktivita troch častí stehna bola vyššia pri využití mentálnych pomôcok v porovnaní bez nich. Táto štúdia teda prikladá ďalšiu časť puzzle do tejto celej mind-muscle skladačky, pretože napríklad aj v tejto štúdii sa preukázalo, že keď sa ľudia sústredili na benchpresse na to, aby váhu tlačili hrudníkom, aktivita bola vyššia o 22 % pri 50 % 1RM a o 13.3 % s 80 % 1RM. Výskumov je viac, sú rôznorodé, ale zatiaľ vieme povedať, že prepojenie svalov a mysle má benefit v súvislosti s lepším zapojením, resp. aktivácou precvičovaných svalov.

Čo z toho vyplýva?

  • Sústredenie na sval, resp. nejaké tie mentálne pomôcky môže spôsobiť zlepšenie hypertrofie, aj keď by sme potrebovali viac výskumov na nejaké 100 % vyjadrenie.
  • Ak sa pri stehnách sústredíš čo i len na jednu časť stehna, napr. vastus medialis, preukázala sa vyššia aktivácia všetkých častí kvadricepsu.
  • Mentálne pomôcky môžu pozitívne ovplyvniť aj silu, keď sa zameriaš na externé, nie interné mentálne pomôcky (napr. pri predkopávaniach sa sústredíš na maximálne „vykopnutie“)


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.