Premium

Zdá sa ti, že kofeín nemá pozitívne účinky na tvoj výkon, ale skôr negatívne?

Desiatky príspevkov o kofeíne so stovkami pripojených štúdií hovoria jasnou rečou. Kofeín pozitívne ovplyvňuje výkon. Dnes sa ale pozrieme na jeden, ktorý stojí za zmienku tiež. Hovorí totiž, že kofeín pozitívne ovplyvňuje výkon u mnohých, ale môžu existovať skupiny ľudí, pri ktorých má potenciál znížiť výkonnosť.

Vysvetlením je rozdiel v expresii génu CYP1A2. Tento enzým metabolizuje viac ako 95 % kofeínu. Avšak, ľudí môžeme prerozdeliť do kategórie “rýchli metabolizátori” a “pomalí metabolizátori” na základe tohto génu. Pomalí metabolizátori môžu byť ešte rozdelení na špeciálny typ CC. V tejto štúdii ľudia vykonávali aktivitu v podobe cyklistiky pri konzumácii 0, 2 alebo 4 mg/kg kofeínu 75 minút pred výkonom. Rýchli metabolizátori zlepšili čas o 7 % na kofeíne v porovnaní s placebom, zatiaľ čo u pomalých metabolizátorov sa nepreukázali pozitívne, no ani negatívne účinky. Avšak, u skupiny pomalých metabolizátorov s typom CC sa výkon zhoršili o 14 %! Tento ukazovateľ podporili aj ďalšie merania, kedy miera vnímaného úsilia bola znížená u rýchlych metabolizátorov, zatiaľ čo u pomalých metabolizátoroch CC sa nepreukázali žiadne pozitívne zlepšenia. V rámci štúdie sa ukázalo, že pomalí metabolizátori typu CC tvorili len 8 % z ľudí vo výskume.

Z toho vyplýva, že pokiaľ by si bol aj ty pomalý metabolizátor CC, z dávok kofeínu pred tréningom nemusíš benefitovať, ale naopak. Toto je však vec, ktorá sa dá pomerne jednoducho otestovať a odsledovať si svoj výkon pri nižších, vyšších a žiadnych dávkach kofeínu. Pri testovaní si ale musíš uvedomiť to, že ak si dáš privysokú dávku kofeínu a pocítiš znížený výkon, nebudeš sa cítiť dobre, neznamená to, že si pomalý metabolizátor CC. Môže to znamenať prostý fakt, že si to prehnal, keďže takisto vieme, že privysoké dávky kofeínu nemusia každému robiť dobre. Na druhej strane, sú tu aj špeciálne genetické testy, ktoré by vedeli povedať, do ktorej skupiny patríš, ale asi by šlo o finančne a časovo zbytočný test, ktorý pravdepodobne 99,9 % čitateľov nevyužije.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.