Obezita sa od roku 1980 zdvojnásobila v 73 krajinách a značne zvýšila aj vo väčšine ďalších. Podľa Národného centra zdravotníckych informácií sa obezita týka až 100 000 Slovákov. U susedov Čechov je obéznych cca 20 % mužov a 18 % žien. A to sa nebavíme o obyčajnej nadváhe, ktorú má oveľa viac ľudí. Vieme, že tieto čísla sú alarmujúce, že štatistiky obezitu nevyriešia a vieme aj to, že za obezitu môže privysoký kalorický príjem a málo aktivity, nie sacharidy, nie tuky, nie farba očí a neuveríš, ale dokonca ani postavenie hviezd na nebi.
Obezita nie je pekná vec. Ani zdravá. Prečo sa teda na titulke časopisu Cosmopolitan objavila obézna žena s výškou 165 cm a hmotnosťou 127 kg (BMI 46.6)? Poďme to skúsiť zistiť.
Aj časopis Cosmopolitan chcel možno nasledovať trend, ktorého myšlienka je veľmi pekná. Nepretláčať vychudnuté modelky (často s poruchami príjmu potravy) a nábehom na anorexiu, využívať menej Photoshop a ak sa sú vidieť strie a celulitída na stehnách a zadku? Nech. Áno, táto myšlienka má potenciál a zmysel. Nie, 127-kilová morbídne obézna žena tento potenciál nenapĺňa.
Cosmopolitan sa snaží podporiť 'body positivity' tým, že na titulku dá obéznu modelku. To je jediná vec, ktorú vieme. O tom, prečo týmto spôsobom, môžeme len diskutovať. Nechápte ma zle, sebeláska je super. Každý by sme sa mali mať v určitom slova zmysle radi. Akceptovať, akí sme. Veľký nos, malé prsia, strie na zadku, nepekné palce na nohe, veľké znamienko na hrudníku, či nie zrovna ksicht Ryana Goslinga. Nespravíš s tým nič a trápiť sa nad týmito vecami je tak zbytočné, ako presviedčať zarytého keto fanatika o tom, že sacharidy sú fajn a schudnúť tuk rovnako môžeme aj pri inom štýle stravovania. Sebeláska je však aj o tom, vedieť niečo akceptovať, ale aj o tom, snažiť sa o progres. Ak je niekto tak obézny, ako Tess Holliday na titulke časopisu, to je sebeláska? Nemyslím si. A po videu nižšie si to nemyslím duplom. A ani veda si to nemyslí. Tess síce v niektorých videách vykonáva fyzickú aktivitu, ale na ďalší deň vidíme provokatívnu návštevu fast-foodu. Čo si majú z toho ženy vziať? Ide tu niekomu len o marketingový buzz?
Veda nám totiž dokazuje, že obezita je spojená so zvýšeným vznikom viac ako 18 rôznych chorôb vrátane diabetu typu II, kardiovaskulárnych ochorení či rakoviny. Celosvetovo predstavuje 5 % úmrtí z akejkoľvek príčiny.
Môže byť však niekto zdravo obézny?
Charakterizovať toto divné spojenie slov je náročné, ale za takého sa považuje človek, ktorý je metabolicky v poriadku, je obézny, no nemá inzulínovú rezistenciu, zvýšené krvné lipidy či vysoké hladiny viscerálneho tuku. A teraz podstatné slovo - zatiaľ! Totiž, okolo 50 % 'zdravo obéznych' si vyvinie aspoň 1 metabolickú poruchu v priebehu ďalších 3-10 rokov, pričom šance sa zvyšujú trvaním i veľkosťou obezity. Aj takéto osoby sú teda spájané so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych príhod (infarkt myokardu), subklinickou aterosklerózou, pečeňovými chorobami, problémami s obličkami a diabetom typu II. Prečo? Pravdepodobne kvôli tzv. 'osobnej tukovej hranici', závislej od genetiky, životného štýlu či enviromentálnych faktorov. Ak ju niektorí obézni jedinci ešte neprekročili, považujú sa za metabolicky zdravé obézne osoby, ale ako som písal vyššie, je to len taký pomyselný falošný a hlavne časom obmedzený míľnik.
Ak to teda Cosmopolitan hrá na zdravú obezitu, moc mu to nevychádza, keďže “zdravá” obezita neexistuje. Ak to hrá na akceptovanie samého seba, môžeme diskutovať hodiny, no naozaj majú extrémy zmysel? Náhrada anorektičky so štyridsiatimi vrstvami vo Photoshope ženou, ktorá nie je tak veľmi vyretušovaná, to je posun vpred. Niektoré módne značky robia dobrú prácu a snažia sa extrém v podobe mega-retušovania a vychudnutých postáv uvádzať do zabudnutia.
Napríklad známy e-shop ASOS, ktorý prestal retušovať svoje modelky. Skvelé!
Alebo American Eagle, ktorý pred štyrmi rokmi vypustil kampaň 'Challenge Supermodel Standards', kde na fotografie uvádzal informáciu, že dievča na fotke nie je vyretušované. Ďalší posun vpred.
A určite si zaregistroval príjemnú kampaň 'Real Beauty' od Dove
Toto všetko a ďaleko viac kampaní týkajúce sa sebavedomia žien, skutočnej krásy a propagácie 'body positivity' podobného charakteru sú posunom vpred. Že sixpack nie je všetko, že nejaká celulitída je normálna vec, že nemusíš mať 40 kíl, aby si bola super ženou, hovoríme áno! Náhrada anorektičky morbídne obéznou ženou na titulke? Posun vzad a obyčajné propagovanie extrémov a obezity. Najmä, keď daná modelka na Snapchate navštevuje fast food reťazce jedna radosť. Prečo meniť extrém za extrém, keď sa to dá aj inak?
Sebeláska a akceptovanie seba samého sú fajn zložky bytia, ktoré by mali zakomponovať do svojho života mnohí. Ak je ale niekto obézny a propaguje sebelásku, na tom možno nie je nič zlé, pokiaľ svoju obezitu daný človek akceptuje, vie, že sú tu zdravotné riziká, pričom sám prezentuje, že to berie na vedomie, neodporúča a snaží sa o fyzický progres. Ak chce niekto žiť dlhšie a zdravšie, asi by to chcelo lepší sebeláskový plán. Taký, čo zahŕňa aktivitu a isté výživové opatrenia.