Posilňovanie

Deti a cvičenie: Zastavuje posilňovanie rast a mali deti vôbec cvičiť?

Keď sa v jednej vete spomenie cvičenie a deti, väčšine ľudí príde na myseľ zastavený rast u detí, problémy s kĺbami a šľachami v neskoršom veku a viac-menej mnohí zastávajú názor, že deti by cvičiť nemali, majú ešte čas…

To, že pohyb je zdravý a aktivita pozitívny vplyv na celkové zdravie človeka je samozrejmosťou. Viaceré výskumy potvrdzujú, že fyzická aktivita má rôzne benefity, napríklad:

  • Efektívnejšia strata tuku
  • Zlepšenie kvality spánku
  • Pomáha lepšie sa cítiť a byť so sebou viac vyrovnaný
  • Celkové zlepšenie duševného zdravia
  • Zvyšovanie hustoty kostí a znižovanie rizika osteoporózy
  • Zvyšovanie sily a svalovej hmoty
  • Zlepšenie pamäti a mnohých kognitívnych funkcií
  • Zníženie rizika srdcových ochorení

a takto by sa dalo pokračovať. Či je človek starší alebo má 14 rokov, aktivita by mala byť súčasťou každého z nás a podľa výskumov vieme povedať, že cvičenie ako také je len a len výhodné. A vlastne, je na toto potrebné spomínať výskumy? V dobe, kedy stúpa obezita, by mala byť zvýšená aktivita alfou omegou. Akýkoľvek pohyb u detí je teda vítaný a či ide o prechádzky, tanec, futbal, je to viac-menej jedno. Vplyv na fyzické i duševné zdravie je obrovský.

Preto sa dnes zameriame viac na problematiku, v ktorej neustále prevládajú zmiešané názory a skôr ide o akési dogmatické myšlienky, než o niečo relevantné. Poďme na to zhurta a rozoberme najprv to, či cvičenie zastavuje rast detí. Predsa len, ide asi o najrozšírenejšiu správu.

zdroj: chino-crossfit.com

Deti, cvičenie a zastavený rast či poškodenie zdravia

Aby ti odľahlo hneď na začiatok, neexistuje žiadny vedecký konsenzus, že cvičenie s činkami spomaľuje či zastavuje rast u detí a mladistvých

Tento mýtus vzišiel z myšlienky, že cvičenie poškodzuje tzv. rastové platničky alebo aj epifýzové platničky. Pri vývoji človeka sú mäkšie, preto sú náchylnejšie na poškodenie. Aj keď sa dieťa zraní (akokoľvek), väčšinou sa to dá vyliečiť. Pre rodičov je určite strašidelné, že zranenie týchto platničiek je okolo 15-30 % v rámci všetkých poranení kostí u detí. 

Avšak, zatiaľ čo si mnohí myslia, že činky & detí sú jednoducho zlá kombinácia, pravdou je, že k zraneniam dochádza omnoho častejšie pri organizovaných športoch. A teraz čo? Mali by rodičia svoje deti nechať sedieť doma, lebo… lebo čo keď? To je podobné zmýšľanie, ako neísť nikdy v živote lietadlom, lebo čo keď spadne. Neísť nikdy v živote do mora, lebo čo keď tam bude žralok. Máme sedieť všetci vrátane detí v úkryte a čakať, kým zomrieme? Necvičiť, nehýbať sa? Lebo čo keď zle stupíme a zlomíme si nohu?

zdroj: tidal.training

Je hneď niekoľko výskumov, ktoré majú podobný záver spojený s tým, že cvičenie, činky a deti sú v pohode. Silový tréning nemá nepriaznivý vplyv na rast, rastové platničky alebo kardiovaskulárny systém. Silový tréning pod dohľadom nie je väčším rizikom k zraneniu než akýkoľvek iný šport či aktivita pre mládež. Súčasná literatúra nenaznačuje, že silový tréning u detí a dospievajúcich má negatíva, za predpokladu dodržania určitých bezpečnostných pravidiel.

Aby sme to uzavreli, aj rozsiahly výskum týkajúci sa bezpečnosti rezistentného tréningu u mladistvých nenašiel žiadnu spojitosť, resp. dôkaz o tom, že by mal mať nepriaznivé účinky na rast a neexistuje ani žiadny dôkaz, že takýto tréning ovplyvňuje výšku dospelého.

No samozrejme, jedna vec je bezhlavé cvičenie so zlou technikou, preceňovanie svojich možností a druhá vec je systematický tréning so zameraním na techniku (ideálne v réžii kvalitného trénera), správne dýchanie a podobne. To by mali byť u detí a mladistvých vždy prvoradé! Bavíme sa celý čas o rozumnom prístupe.

zdroj: www.cbc.ca/news/canada/ottawa/

A teraz sa pozrime na systematický prehľad a meta-analýzy z roku 2019, kde sa riešila spojitosť medzi “fitness” u detí a dospievajúcimi (3-18 rokov) v súvislosti so zdravím v neskoršom veku. Celkovo šlo o dáta s 21 686 účastníkmi. Ukázalo sa, že vyššia úroveň “fitness” v detstve je spojená s lepšou kompozíciou postavy, vyššou hustotou kostí a zníženým rizikom kardiometabolických problémov v neskoršej fáze života. Pripojme k tomu aj 2-ročnú štúdiu zahŕňajúcu 1635 európskych detí vo veku 6-11 rokov. Autori z výsledkov uvádzajú, že slabá fyzická zdatnosť detí je spojená s rozvojom kardiometabolických rizikových faktorov.

Deti a mladiství by sa mali rozhodne hýbať a na škodu nie je ani rozumný tréning v posilke. Literatúra nenaznačuje, že by rozumné cvičenie malo akokoľvek negatívne ovplyvniť zdravie detí a dospievajúcich, tak skúsme zahodiť tie predsudky a dogmy o tom, že ak 13-ročný makač začne zdvíhať činky s rozumným prístupom, ideálne pod dohľadom, má to do pár rokov spočítané. Nemá, práve naopak.

Deti a mladiství by sa mali rozhodne hýbať a na škodu nie je ani rozumný tréning v posilke.

 

 

– článok sme pôvodne vytvárali pre generalibalans.sk


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Napíš komentár

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.