Premium

Aké sú faktory určujúce udržanie si novej hmotnosti?

Autori najnovšieho systematického prehľadu dali dokopy množstvo štúdií, aby zhrnuli doteraz skúmané faktory určujúce úspešné udržanie už zredukovanej hmotnosti (u jedincov s nadváhou a obezitou). Behaviorálne a kognitívne faktory, ktoré podporujú zníženie príjmu, zvýšenie energetického výdaju a monitorovanie tejto rovnováhy, sú určujúce determinanty. Tu sú tie, pre ktoré bol v literatúre dostatočný podklad:

Kľúčové determinanty pre udržanie zredukovanej hmotnosti:

  • Nižšia konzumácia kalórií ↓
  • Kontrola porcií (moja poznámka: seba-monitorovanie príjmu potravy = väčší prehľad o tom čo jeme ↑)
  • Nižšia konzumácia nezdravých jedál ↓
  • Nižšia konzumácia tukov ↓
  • Menej cukrom sladených nápojov ↓
  • Vyššia konzumácia ovocia a zeleniny ↑
  • Fyzická aktivita ↑

Determinanty, ktoré neboli pre udržanie tejto hmotnosti určujúce:

  • Rôzne náhrady jedál
  • Jedenie “vonku”
  • Konzumácia rýb ↑
  • Konzumácia celozrnných výrobkov ↑
  • Psychologický stres ↑
  • Vek, váha, sociálno-ekonomický status

Samozrejme, nejde o všetky faktory a ako pri takmer každej téme, záleží aj na jednotlivcovi. Mojou snahou je však poukázať, že jednotlivý faktor nemusí byť v dlhodobom horizonte postačujúci. Ide totižto o kombináciu viacerých, ktoré budú tvoriť náš nový životný štýl zahrňujúci vyššie uvedené.

Zdroj:

2018: Determinants of weight loss maintenance: a systematic review


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Coach_Vilo
V skratke: - 13 rokov v hre so železom - 11 súťaží - 6 rokov osobné trénerstvo - IIFYM / IF / Flexible dieting - Fitclan & 365 Gym coach/speaker - JUDr., PhD.