Premium

Efekt hovädzieho, kuracieho a srvátkového proteínu po tréningu na telesnú kompozíciu a výkon

Dnes tu máme 8-týždňový výskum so 41 účastníkmi vo veku 18 až 30 rokov. Tí mali na programe 8-týždňový silový tréning a po ňom mali skonzumovať 46 g bielkovín. Rozdelení boli do skupín, pričom jedna – kontrolná – skupina konzumovala namiesto proteínu maltodextrín. Ak mali deň voľna, konzumovali rovnaké množstvo v približne rovnakom čase.

Skúmala sa zmena v telesnej kompozícii a výkon v rámci 1RM na bench press a mŕtvy ťah. Maximálka na jedno opakovanie sa zlepšila u všetkých skupín bez rozdielu zdroja v potréningovom nápoji z týchto vybraných a výsledky štúdie ukázali, že konzumácia bielkovín vedie k významným výhodám v rámci kompozície postavy (pomer svaly vs. tuk) v porovnaní s kontrolnou skupinou, ktorá po cvičení konzumovala spomínaný maltodextrín.

Aký je teda potréningový efekt v súvislosti s postavou u kuracieho, hovädzieho alebo srvátkového proteínu v porovnaní s kontrolnou skupinou? Zlepšená kompozícia! Ktorý proteín je najlepší? Nezáleží na tom, pretože všetky v danom množstve mali významný efekt bez rozdielu ich formy. Zaujímavé je, že u srvátkového proteínu ako u jediného zdroja sa preukázalo aj zvýšenie svalového výkonu.  Výskum podporuje myšlienku, že suplementácia proteínu má pozitívny efekt po tréningu u športovcov, za čím stojí zvýšenie syntézy svalových bielkovín. Ukazuje sa ale, že až tak nezáleží na konkrétnom zdroji, pokiaľ je ho dostatok. To je v súlade s predchádzajúcimi zisteniami, kde sa hovorí o minimálnom množstve 20 gramov.

Ja osobne by som volil po tréningu zlatú strednú cestu v podobe srvátkového koncetrátu (výborný pomer chuť/kvalita/cena) alebo mliečny proteín, keďže niektoré výskumy naznačujú, že kombinácia kazeínu a srvátkového proteínu môže mať nejaké benefity navyše. Takisto by som sa vyhol hovädziemu proteínu, pretože chuťou rozhodne nevyhrá a v amino spektre často vidíme nedokonalosti (veľa kolagénu, želatíny), pričom taký proteín veľakrát môžeme označiť skôr za drahú kĺbovú výživu. O výbere proteínu sme si však už písali.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Simon Kopunec
Som zakladateľ Fitclanu a coach. Rád priaznivcov fitness vzdelávam tak, aby faktami, vedou i praxou podložené informácie získali ľudským, zrozumiteľným a objektívnym spôsobom. Ako coach pomáham ľuďom na ceste za zdravším, krajším a viac fit životom bez zbytočných mýtov a marketingových žvástov.