Premium

Rok trvajúca štúdia, 3 skupiny ľudí. Bola niektorá stratégia vytvorenia deficitu efektívnejšia?

Minule sme priblížil štúdiu zaoberajúcu sa problematikou okolo rôznych stratégií vytvárania deficitu. Výskumníci porovnávali, či je lepšie vytvárať deficit v rovnakej miere každý deň alebo mať radšej dva veľmi nízkokalorické dni v rámci týždňa a zvyšných 5 dní byť na hodnote udržiavačky (maintenance). Dnes prinášame ďalší nový výskum publikovaný v novembri 2018, ktorý s touto tématikou súvisí.

Výsledky štúdie poukazujú na porovnateľnú stratu hmotnosti vo všetkých troch skupinách (konštantný deficit, 5:2 diéta a týždeň:týždeň diéta) po 52 týždňoch (jeden rok). To je v súlade s väčšinou ostatných výskumov v tejto problematike a samozrejme aj s predošlým príspevkomV jednoduchosti povedané, opäť víťazí osobná preferencia jednotlivca a nejaké bonusové body nemôžeme priradiť intermittent fastingu.

Bližší náhľad:

Celkovo išlo o 322 účastníkov (56 mužov) s nadváhou a obezitou vo veku od 18 do 72 rokov. V tejto štúdii sa porovnávali tri stratégie vytvárania deficitu. Cieľ bol z pohľadu týždňa dosiahnuť deficit na úrovni 30 % vo všetkých skupinách. V skupine s konštantným deficitom počas celého týždňa (skupina „CCR“), ako aj skupine, ktorá jeden týždeň držala deficit a následne druhý týždeň bola na úrovni maintenancu (skupina týždeň:týždeň), ženy konzumovali 1000 Kcal a muži 1200 Kcal za deň. V tretej skupine, ktorá diétovala 2 dni a zvyšných 5 dní v týždni bola na úrovni maintenancu (skupina „5:2“), ženy konzumovali 500 Kcal a muži 600 Kcal.

Treba si uvedomiť, že cieľom výskumníkov bolo vidieť výsledky mimo labák. To znamená, že jedlo nebolo poskytované a účastníci si ho pripravovali svojpomocne doma. Samozrejme, takýto prístup značne okliešťuje možnosť efektívnej kontroly. Preto nemožno prikladať tejto štúdii takú váhu (čo sa týka vplyvu na redukciu) ako štúdii, ktorá je užšie kontrolovaná s presnejšie určeným maintenancom a kontrolou aktivity. Navyše, deficit nebol držaný počas celej dĺžky štúdie, čo napovedá tomu, že po určitom čase motivácia už odpadá a ľudia toho majú jednoducho dosť. Nasvedčuje tomu aj fakt, že iba 56 % účastníkov (146 z 322) dokončilo skúmanie. V skupine „týždeň:týždeň“ 60 % účastníkov vypadlo, v skupine 5:2 to bolo 58 % z účastníkov, ktorí vypadli a v skupine CCR to bolo 49 % ľudí. Po jednom roku mali účastníci  porovnateľné výsledky. V priemere: skupina CCR – 6,1 kg, skupina 5:2 – 5kg, skupina týždeň:týždeň – 5,1 kg.

Zdroj:

2018: Headland ML, et al. Effect of intermittent compared to continuous energy restriction on weight loss and weight maintenance after 12 months in healthy overweight or obese adults.


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho priateľom

Leave a Response

Coach_Vilo
V skratke: - 13 rokov v hre so železom - 11 súťaží - 6 rokov osobné trénerstvo - IIFYM / IF / Flexible dieting - Fitclan & 365 Gym coach/speaker - JUDr., PhD.