StravaNajpopulárnejšie

Počiatky IIFYM alebo ako spravili ľudia zo super výživového konceptu honbu za lajkami na Instagrame

Klikol si sem, lebo nevieš, čo sakra znamená tých 5 písmen? V tom prípade mrkni na článok o IIFYM a možno sa aj tebe po jeho dočítaní zmení život. Dnes si povieme, ako vlastne IIFYM vzniklo, že história tohto “typu stravovania” siaha až do roku 1979 a nejde len o novodobý trend. Zistíš, ako sa to celé zvrtlo a ako sa z IIFYM stalo instagramové predbiehanie sa o to, kto si do ovsenej kaše nahádže viac čokolády.

Začalo to dobre…

Začnime dobou, kedy mnohí čitatelia ešte neboli na svete. V roku 1979 kulturista Mike Mentzer nepriamo hovoril o IIFYM, respektíve flexibilnom stravovaní v jednom z časopisov. Spomínal, že nízkosacharidové stravovanie na stratu tuku funguje. A funguje každý jeden typ stravovania, v ktorom výrazne znížime niektorú z makroživín. Pretože čo? Znížime kalórie. Mike už vtedy opisoval to, čo mnohí dodnes nevedia pochopiť. V jednom z príspevkov v našej Premium sekcii sme sa dokonca pozreli na veľkú štúdiu, ktorá riešila nízkosacharidové vs. nízkotučné stravovanie a snáď už nikto nebude hľadať tú “najlepšiu” diétu, keďže máme jasnú odpoveď. Mike tiež spomínal, že pri rozumnej, dobre vyváženej diéte môžeš mať v jedálničku zmrzlinu alebo iné, menej nutrične hodnotné jedlo, respektíve akýkoľvek typ sacharidov, keďže všetky skončia v tele aj tak ako glukóza. Samozrejme, záleží od kontextu a treba brať do úvahy, kedy je takýto prístup v poriadku a kedy nie.

zdroj: https://www.reddit.com/r/bodybuilding

Ak by ti to z nejakého dôvodu nepasovalo ku prvotnej spomienke o IIFYM, tak pokračujeme. V kalendári sa čumelo na rok 1997 a v časopise Akadémie výživy a dietetiky sa publikovala 97. časť tzv. “National Nutrition Month”. Sekcia, ktorá poskytovala verejnosti informácie z oblasti výživy. Už tu sme si mohli všimnúť “All Foods Can Fit”, teda, že všetky jedlá môžeš mať v jedálničku. Nič také, ako skratka “AFCF” sa ale ešte neudomácnilo. Už tu je ale vidieť, že koncept IIFYM nie je žiadny novodobý trend, ale pracovalo sa s ním veľmi dávno.

V roku 2002 vyšla štúdia, respektíve stanovisko americkej dietetickej asociácie snažiacej sa komunikovať správu, že všetky jedlá môžu zapadnúť do jedálnička, ak sú konzumované s mierou, v primeranom množstve a v kombinácii s pravidelnou fyzickou aktivitou. Upozorňujú aj na to, že klasifikácia potravín na “dobré” a “zlé” môže podporiť negatívne vzorce správania. Na záver uviedli, že zmierniť zmätok v oblasti výživy by sa dal zdôrazňovaním pravidla “všetko s mierou”, rovnováhy stravy a dôležitosti získavania primárne kvalitných živín z jedla a nezabúdaním na fyzickú aktivitu.

V roku 2005 sa publikovali stravovacie usmernenia a v jednej z častí sa opisovali “discretionary calories”, teda “ľubovoľné kalórie” alebo inak povedané, kalórie podľa vlastného uváženia. Tie sa definovali ako potraviny s pridaným tukom, cukrom, alkohol a junk food s malou výživovou hodnotou, pričom tieto kalórie sa môžu pohybovať v množstve 10-20 % celkových kalórií za deň a využiť ich môžeš ľubovoľne. Pod jednou podmienkou! Ak svoj príjem živín vyplníš nutrične hodnotnými potravinami, ale zostanú ti nejaké kalórie nazvyš.

V roku 2009 až 2011 sa všetko toto začalo riešiť na fóre bodybuilding.com. Ľudia sa neustále vypytovali, či si môžu dať v diéte melón, grep, pečivo, zemiaky, hocičo. A poznáte to. Keď robíte niečo neustále dookola, snažíte sa o uľahčenie práce. A presne to spravili moderátori na fóre. Nepísali ľudom znova a znova, že môžu, pokiaľ to zapadá do ich kalorického rámca, pričom odporúčali jesť prevažne nutrične hodnotné potraviny a ostatok stačí vyplniť flexibilne. Po čase si to jednoducho uľahčili a na podobné otázky odpovedali “if it fits in your macros” a po ďalších rokoch si to ešte viac uľahčili, konkrétne piatimi písmenami. IIFYM.

zdroj: bodybuilding.com, Alan Aragon
zdroj: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=132053723

To ale nevedeli, že odštartovali éru, ktorá rozdelí ľudí na rôzne tábory a naženie do výživy chaos. Vidíš ale, že celé to začalo s čo najlepším úmyslom. Všade sa písalo, že treba jesť kvalitne, no zároveň nie rigídne, ale flexibilne. Odporúčania boli odjakživa také, aby sme konzumovali prevažnú časť našich kalórií z kvalitných potravín. Nie, aby sme sme jedli hocičo, len sa trafili do kalórií a hrali sa na odborníkov na stravu.

Potom sa to zvrtlo

Nikto nikdy nechcel, aby si ľudia nasadili slepecké okuliare a ich denný kalorický rámec vypĺňali minimálne z polovice hlúposťami. 70 g Oreo Milka čokolády v ovsenej kaši a navrchu rozlomená Snickerka, keďže ten karamel dobre ukáže na Instagrame. Zrazu máš v sebe 634 kalórií. Ak si zoberieme ženu, ktorá je aktuálne v kalorickom deficite (v diéte) a prijíma 1600 kalórií, práve v tej jednej ovsenej kaši prijala 40 % nutrične menej hodnotných potravín, čo je už ďaleko za hranicu odporúčaného množstva. Nehovoriac o tom, že samotná ovsená kaša má tiež kalórie a ak do nej nepridala proteín, práve skonzumovala 800 kalórií (50 % celkového kalorického príjmu) z niečoho, čo nepokrylo ani optimálny príjem bielkovín v jedle, ani optimálny príjem vlákniny pri tomto množstve kalórií a hlavne, obrovská časť príjmu je jednoducho z nutrične málo hodnotných surovín. Toto nie je IIFYM, toto je INS (ignorantstvo najvyššieho stupňa).

Čo nastane? Plač, že je hladná a aká je tá diéta náročná. Jasné, že je, keď musíš následne celý deň chrúmať mrkvu a jesť tvaroh, prípadne piť proteín, aby si tú škodu aspoň trošku znížila. A to je ten lepší prípad. Horší prípad si ale tiež vieš predstaviť – prejedanie. „Veď dnes som si dala veľa hlúpostí, to už je jedno.” Keď dostaneš na ceste defekt na 1 pneumatiku, prepichneš si všetky 4, lebo “to už je jedno”? Nie.

Aké je riešenie? Nebyť idiot!

Už po stopäťdesiatykrát povedané – rozmýšľaj, čo dáš do úst a kedy to dáš do úst, prípadne si odpovedz na otázky:

  1. Naplnila som dnes svoj príjem kalórií aspoň z 80-90 % nutrične hodnotnými, čo najmenej spracovávanými potravinami?
  2. Prijala som množstvo bielkovín, ktoré som mala?
  3. Prijala som odporúčaný príjem vlákniny k množstvu mojich kalórií?
  4. Chcem byť stále v depresiách, tučná a nespokojná?

Ak si odpovieš “nie” iba raz, tak je to v poriadku a tie zostatkové percentá čokoládou pokojne vyplň. Alebo zmrzlinou, alebo hocičím, na čo máš  chuť. Chceš tie zostatkové percentá kalórií vyplniť brokolicou? V poriadku, choď do toho, nikto nikde nehovorí, že dané percentá musíš vyplniť niečím menej nutrične hodnotným. Je to len cesta, ako sa neobmedzovať a nepýtať zbytočné otázky, či si môžeš dať v diéte to alebo ono. Môžeš si dať všetko! Ale keď sa to povie  len takouto primitívnou vetou, často to končí nepochopením celého konceptu IIFYM, a preto vznikajú články ako je tento. Aby ľudia pochopili súvislosti, aby sa nebáli jedla, aby boli v strave flexibilní a fitness lifestyle prispôsobovali životu, nie život fitness lifestylu.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho

Staň sa Premium člen a získaš prístup k 230+ novým článkom, zľavy nielen na naše semináre/webináre a ďalšie výhody.

REGISTROVAŤ

1 komentár

  1. ja osobne neznášam kaše, vyzerá to hnusne aj to chutí..(možno ich len neviem robiť haha) ale vlastne nemám rada sladké raňajky . Článok skvelý, myslím si že tie vyčančané kaše sú len “póza” fitnessiek, pričom ich sledujú mnohí kt. tomu nerozumejú a myslia si že keď začnú jesť rovnako, aj budú tak vyzerať…..

Napíš komentár

Simon Kopunec
Kedysi som trávil dni (niekedy aj noci) na serveroch Call of Duty. Dnes je to posilka a evidence-based svet výživy/zdravia. Založil som Fitclan a s celým tímom sa ti snažíme pomôcť na ceste za lepším, zdravším a úspešnejším ja. Samozrejme bez mýtov, bullshitu, a tak, aby si si užíval(a) celý ten proces.