Ako ovplyvní hudba, farba, osvetlenie či iné externé faktory to, čo jeme?

Ako ovplyvní hudba, farba, osvetlenie či iné externé faktory to, čo jeme?

Lucia Balážová23.09.2022

Preferencia, výber, samotná chuť jedla ale aj množstvo, ktoré zjeme, nie je záležitosťou len našich chuťových pohárikov. Externé faktory ako farba, osvetlenie alebo zvuk sa na tomto všetkom podieľajú viac, ako by sme si priali. A tak sa môžu stať nástrojom, ktorý nenápadne ovplyvňuje naše rozhodovanie a správanie.

Farba jedla či farebnosť obalov potravín

Začnime tým, že naše oči naozaj jedia ako prvé. A teda, že všetko, čo sa chytáme zjesť, si najprv vizuálne spracujeme. Ako prvú si zväčša všímame farbu. Práve farba potravín, môže ovplyvniť to, ako nám dané jedlo chutí alebo to, či ho považujeme za dostatočne sýte. Napríklad farebne rozmanitejších potravín a jedál máme tendenciu zjesť viac. Je teda pravdepodobnejšie, že ak sú cukríky v balení vo viacerých farbách, zjeme ich viac, ako keby boli len v jednej farbe (Rolls, Rowe, Rolls, 1982 in Spence, 2015). To platí aj pre obaly. Čím pestrofarebnejšie balenie, tým väčšia pravdepodobnosť, že jeho obsahu zjeme viac. Vzorovým príkladom tu môžu byť cukríky od M&M alebo Jojo.

undefined

Čo sa týka samotných obalov, vieme ísť ešte trochu ďalej. Totiž, niektoré farby na obaloch preferujeme viac ako iné. Napríklad žltá farba sa nám na obaloch sa spája so sladkou chuťou a máme tendenciu ju uprednostňovať pred bielymi obalmi. Dôvod? Vraj potraviny v bielych baleniach vnímame skôr ako obyčajné a bez chuti. Zaujímavé sú ale napríklad aj výsledky výskumu, kedy mali ľudia hodnotiť citrusovú chuť piva na základe fľaše. Jednej skupine bolo pivo čapované z neoznačenej sklenenej fľaše. V ďalšej skupine sa nalievalo z rovnakej fľaše, no s hnedou etiketou a v poslednej skupine mala etiketa fľaše žltozelenú farbu. Ukázalo sa, že pivo, ktoré bolo načapované z fľaše so žltozelenou etiketou hodnotili ľudia ako chutnejšie a kvalitnejšie oproti pivu v ostatných fľašiach.

A čo farba tanierov?

Ako dôležitá sa ukazuje ďalej aj farba tanierov. Napríklad dezerty nám chutia sladšie, keď sa podávajú z bieleho taniera, zatiaľ čo slané jedlá nám prídu chutnejšie na tanieroch čiernej farby (Piqueras-Fiszman a kol., 2013, Stewart a Goss, 2013 in Spence, 2018). Pri hodnotení pikantnosti jedla sa zase osvedčilo použiť červené alebo žlté taniere. Pri týchto farbách totiž očakávame, že jedlo bude o niečo pikantnejšie ako to, ktoré je podávané na zelenom alebo bielom tanieri.

Biela farba tanierov ale nemusí byť vždy zlá voľba. Ak sa totiž jedlo podáva na bielom tanieri, zvýši sa kontrast medzi farbou jedla a farbou taniera a jedlo má tak zdanlivo sýtejšie farby. No a jedlo sýtejších farieb sa v našej mysli rovná chutnejšie jedlo. Predstaviť si to môžeme na situácii, kedy si objednávame jedlo na základe fotografií v jedálnom lístku. Krásne naaranžované jedlo na obrázku nás tak nejak presvedčí, že rovnako ako dobre vyzerá, bude aj dobre chutiť. A už to, či to odpovedá realite, nie je pre našu myseľ také dôležité.

undefined

Osvetlenie hrá tiež rolu

Ak pôjdeme ešte ďalej, tak zistíme, že nielen farba, ale aj osvetlenie môže ovplyvniť, to ako vnímame jedlo a ako sa stravujeme. Ukázalo sa napríklad, že slabo osvetlené reštaurácie znižujú bdelosť hostí, a podporujú tak príjem nezdravého jedla (Biswas et al., 2017). Alebo, že pri modrom osvetlení toho zjeme podstatne menej v porovnaní so žltým alebo bielym svetlom. Zaujímavé je, že tento efekt je o niečo výraznejší u mužov.

Jeden výskum sa pokúsil manipulovať s osvetlením aj farbou. Participantom podávali steak s hranolkami a hráškom. Osvetlenie v miestnosti však bolo stlmené, aby skrylo farbu jedla, do ktorého boli pridané umelé farbivá. Kým participanti jedli, osvetlenie sa pomaly vrátilo do normálu, čo odhalilo, že steak bol umelo zafarbený na modro, hranolky na zeleno a hrášok na červeno. Výsledkom bolo, že napriek tomu, že farbivo nezmenilo chuť samotného jedla, niekoľkým participantom zostalo po napravení osvetlenia zle a hlásili ťažkosti so žalúdkom (Wheatley, 1973 in Spence, 2015).

undefined

Hudba a jej tempo

V neposlednom rade je tu hudba. Teda najmä jej tempo. Ukazuje sa, že pri pomalej hudbe aj pomalšie jeme, a tým pádom máme aj tendenciu sa v danom prostredí dlhšie zdržať a dať si niečo navyše. Konkrétne, jeden výskum s 1 400 hosťami ukázal, že keď na pozadí hrala pomalá inštrumentálna hudba, zákazníci sa zdržali ďalších 11 minút a minuli o vyše 8 dolárov viac za nápoje (Milliman, 1986 in Pantoja, & Borges, 2021). Naopak rýchla hudba v nás evokuje potrebu jesť po väčších sústach a rýchlejšie. A nielen to! Pri rýchlej hudbe dokážeme navyše minúť viac peňazí (Knoeferle et al., 2017 in Pantoja, & Borges, 2021), pretože očakávame, podávané jedlo je chutnejšie, a teda s väčšou pravdepodobnosťou si ho kúpime bez ohľadu na to, či sme hladní alebo nie (Pantoja, & Borges, 2021).

Samozrejme, všetky spomenuté výskumy majú svoje limity a vedeli by sme nájsť mnoho výnimiek, kedy by sme tieto zistenia mohli vyvrátiť. Berme ich teda ako zaujímavosti zo sveta psychológie a ako pripomienku toho, že naša myseľ a vnímanie ešte stále nie sú neomylné.

Ďalšie použité referencie:

Ares, G., & Deliza, R. (2010). Studying the influence of package shape and colour on consumer expectations of milk desserts using word association and conjoint analysis. Food quality and preference, 21(8), 930-937.

Barnett, A., & Spence, C. (2016). Assessing the effect of changing a bottled beer label on taste ratings. Nutrition and Food Technology: Open Access, 2(4).

Biswas, D., Szocs, C., Chacko, R., & Wansink, B. (2017). Shining light on atmospherics: how ambient light influences food choices. Journal of Marketing Research, 54(1), 111-123.

Cho, S., Han, A., Taylor, M. H., Huck, A. C., Mishler, A. M., Mattal, K. L., ... & Seo, H. S. (2015). Blue lighting decreases the amount of food consumed in men, but not in women. Appetite, 85, 111-117. 

Pantoja, F., & Borges, A. (2021). Background music tempo effects on food evaluations and purchase intentions. Journal of Retailing and Consumer Services, 63, 102730.

Spence, C. (2015). On the psychological impact of food colour. Flavour 4, 21.

Spence, C. (2018). Background colour & its impact on food perception & behaviour. Food Quality and Preference, 68, 156-166.

Tu, Y., Yang, Z., & Ma, C. (2016). The taste of plate: How the spiciness of food is affected by the color of the plate used to serve it. Journal of Sensory Studies, 31(1), 50-60.

ZDIEĽAŤ

Nemáš Premium účet?Predplať si členstvo už teraz a okamžite získaš prístup k premium obsahu a ku všetkým výhodám.

Lucia Balážová

Lucia Balážová

Absolventka psychológie, ktorá sa nechá zlákať na každé cestovateľské dobrodružstvo. Ak nie som za hranicami, tak ma stretnete v posilke alebo v kaviarni pri dobrej káve (a zákusok nesmie chýbať).

Prihlásiť sa k odberu noviniek

Dostávajte všetky novinky od fitclan.sk